Minsk - Mnohakilometrové fronty kamionů vznikly na rusko-běloruských hranicích poté, co běloruští celníci náhle začali důkladně kontrolovat ruské kamiony, údajně v rámci boje proti pašování. Osobních aut se přitom opatření netýká, informoval dnes ruský internetový list Gazeta.ru.
Oficiálně byly celní kontroly mezi oběma státy, spjatými celní unií, zrušeny od dubna 2011, a tak se média dohadují, že zácpy na hraničním přechodu na hlavní dálnici M1 mezi oběma státy jsou odvetou Minsku za ruské zákazy dovozu běloruského masa a mléka. Ty byly trestem za běloruský reexport zakázaných západních potravin do Ruska.
"Stojíme tu všichni: Rusové, Bělorusové i řidiči z Pobaltí. Ale při kontrole jedni hned přes hranice přejedou, zatímco druhým prověřují doklady. Strašně dlouho to trvá, uváznout se tu dá i na 48 hodin a pak se ještě 24 hodin čeká na samotný přejezd hranic," postěžoval si odborářský předák řidičů dálkové dopravy Valerij Vojtko.
Běloruské kontroly se podle něj zaměřují na nákladní vozy jedoucí z Ruska přes Bělorusko dále do Evropy. Sám je přesvědčen, že za potížemi stovek kamionů se skrývá vyřizování politických účtů: "Je to oko za oko, zub za zub, jak tomu bývá v mezistátních vztazích," řekl.
Běloruští celníci se podle Gazety pustili do práce poté, co ruské úřady vrátily do Běloruska stovky tun řeckých a polských potravin, které se přepravci snažili z Běloruska převézt do Ruska.
Potíže s přejezdem ruských hranic naopak v poslední době zakusili litevští a lotyšští řidiči. I v těchto případech se spekulovalo o politických motivech v pozadí zdlouhavého odbavování.