Michelle Obamová vytáhla do boje s dětskou obezitou

Petr Jemelka Petr Jemelka
9. 2. 2010 20:35
První dáma Spojených států chce pokořit obezitu během jedné generace
Foto: Reuters

Washington - Michelle Obamová vyzvala Američany, aby konečně začali bojovat s dětskou obezitou, která ve Spojených státech přerostla v epidemii.

Na tiskové konferenci v Bílém domě proto dnes první dáma Spojených států představila národní kampaň proti dětské obezitě, nesoucí název Let´s move (hýbejme se), která má pomoci tuto epidemii zastavit.

„Musíme s jedním z největších rizik, čímž epidemie dětské obezity bezesporu je, začít bojovat už dnes," vyzvala Aneričany Michelle Obamová.

Cílem kampaně, zaměřené na veřejný i soukromý sektor, zejména pak na rodiče, je dosáhnout zvratu ve vývoji epidemie během jedné generace.

Choť amerického prezidenta proto spolupracuje se zdravotníky, starosty, ministry a sportovními organizacemi a nabádá je, aby institucím i jednotlivcům ukazovali, jak bojovat s nadváhou.

Vědí, že žijí nezdravě, ale netuší, jak to napravit

Na lehkou váhu nebere problém dětské obezity ani samotný Barack Obama, který podepsal memorandum stanovující boj s dětskou obezitou, jako jeden z úkolů federální administrativy. Obama současně označil dětskou nadváhu za jedno z největších zdravotních rizik Spojených států.

Během příštích devadesáti dní mají federální instituce za úkol připravit plán pro koordinaci aktivit mezi vládou, soukromým sektorem a neziskovými organizacemi.

Mnoho rodičů si podle Obamových sice uvědomuje negativní následky nezdravého jídla a životního stylu, ale neumí žít zdravě, a tak k tomu nemůže vést ani své děti. První rada Michelle Obamová, kterou se řídí i její domácnost, tedy zní: vypněte televizi, pijte více vody, jezte ovoce a zeleninu, podávejte menší porce a učte to své děti.

Konkrétní kroky pro zdravější zítřky

Mezi konkrétní opatření představené Michelle Obamovou na dnešní tiskové konferenci, patří například jednodušší označení složení potravin na obalech. Změna se bude týkat i slazených nápojů, v jejichž konzumaci jsou americké děti na světové špici.

Nově by měla být informace o nutričních hodnotách vyznačena přehledně a viditelně také na přední straně obalu od limonády. S tím souvisí i potřeba snazšího přístupu k informacím o zdravějších variantách potravin a nápojů.

Další důležitou součástí kampaně by mělo být ozdravení školního stravování. Děti by měli dostávat ovoce a zeleninu, což se dosud neděje. Současně by se měl snížit obsah soli a cukru v pokrmech, které školáci dostávají.

O tom, že je nejvyšší čas začít s dětskou obezitou ve Spojených státech bojovat, svědčí mimo jiné fakt, že se počet obézních dětí ve věku 6 - 19 let v letech 1970 až 2007 v USA ztrojnásobil. „Boj s obezitou znamená léčení našich dětí, rodin i budoucnosti našeho národa," řekla první dáma Spojených států.

 

Právě se děje

Další zprávy