Praha - Sopka se uklidňuje a letadla znovu začínají zaplňovat evropskou oblohu, na mnoha letištích však nadále přetrvává napětí a chaos.
Letecké společnosti se musejí vypořádat s tisícovkami pasažérů, kteří stále čekají na odlet, třeba i několik dní.
Do toho přicházejí do odletových hal cestující, kteří mají letenku na dnešní den, přičemž ani oni nemohou na sto procent počítat s tím, že poletí.
Několikadenní výpadek, způsobený popelem z islandské sopky, zrušil zhruba 95 tisíc letů po celém světě.
Aktuálně
- Situaci sledujeme online: Sopečný popel ustupuje. Lety vypravují další země
- Noční zvrat: Mrak ustoupil, Londýn i jiní otevřeli nebe
- Povšimnuto: Vtipy o sopce překonávají její řádění. Též vás dostaly?
- Sopečný příběh: Jsem v letadle, ale nevím, kde přistane
- Co se děje na Islandu: Na Islandu se den mění v noc, hrozí masový úhyn zvířat
- První protesty: Omezení letů bylo zbytečně přísné, zlobí se aerolinky
- Expert bloguje: Je uzavření vzdušného prostoru zbytečné? Zde je odpověď
Nejen spoje na krátké vzdálenosti v Evropě, ale samozřejmě také dálkové lety směřující na starý kontinent například ze Severní Ameriky a Asie.
Karel Staněk a jeho manželka měli dnes ráno letět do Prahy z turecké Antalye. Doufali, že když se evropská letiště otevřela, nebude problém a podaří se jim těsně uniknout výpadku letecké dopravy.
Nepodařilo. Ve tři ráno, tři hodiny před startem, jim letecká společnost Onur Air oznámila, že nikam zatím neletí. Není jasné, zda je to způsobené tím, že přednost dostali lidé, kteří na odlet čekají už několik dní.
"Nejprve nám řekli, že další informace dostaneme v pátek. Pak volali znovu, že možná poletíme dnes večer, ale nejspíš do Vídně místo do Prahy. Hotel nám ale bez problémů prodloužil pobyt," říká Karel Staněk.
Pražské letiště Ruzyně dnes podle jeho mluvčí odbaví asi 320 letů, což je osmdesát procent běžného denního provozu.
Někteří cestovatelé se dopředu zařídili jinak. "Hned jak jsem viděl, co se po Evropě děje, tak jsem prostě nejbližší cesty letadlem odpískal," popsal Aktuálně.cz Andreas z německého Hamburku. „Zabukoval jsem si jízdenky do první třídy rychlíku Praha-Hamburk. V klidu jsem dostal místo - dokonce i minulý pátek, v době prvotního chaosu. Vlak nebyl ani zcela zaplněný. Totéž tento týden."
Podle Andrease je sice cestování po zemi o kousek míň pohodlné, ale život mu to nijak přehnaně nezkomplikovalo: „Cesta - od odchodu z práce až k domu - mi sice trvala 8 hodin, ale stejná trasa letadlem zabere celkem přes čtyři hodiny."
Asi nejkritičtější je situace na londýnském letišti Heathrow, co do počtu odbavených cestujících nejrušnějším v Evropě.
Výpadek tam trval déle než na jiných velkých letištích a lidé zřejmě budou muset čekat ještě dlouho, než se do letadel dostanou. To platí především pro dálkové, zaoceánské lety nebo pro spoje, které nelétají příliš často.
Španělská společnost Iberia chce problém řešit tím, že nasadí v příštích hodinách více letadel. Australský Qantas bude odbavovat všechny, kteří v uplynulých dnech neodletěli, až po dobu tří týdnů.