Kdo může za smrt 270 lidí? Obří boeing vybuchl za letu, vyšetřování se táhne 32 let

Kateřina Vítková Kateřina Vítková
23. 12. 2020 9:46
Na události 21. prosince 1988 obyvatelé skotského městečka Lockerbie nikdy nezapomenou. Toho večera sršely z nebe nad jejich hlavami kov a plameny. "Běžela jsem po ulici a všude byly sutiny, jako by to byla válečná zóna. Všude bylo plno světla," vzpomíná Karen Gassová. Více než 250 lidí zabila nad Lockerbie bomba ukrytá na palubě letadla. Vyšetřování útoku nyní po 32 letech dostalo nový impulz.
Po teroristickém útoku nad Lockerbie zemřelo 270 lidí. Letadlo měl vyhodit do vzduchu československý Semtex. | Video: Reuters
Tragédie v Lockerbie. | Foto: Reuters
Tragédie v Lockerbie. | Foto: Reuters
Foto: Reuters
Foto: Reuters
Foto: Reuters
Foto: Reuters
Foto: Reuters
Tragédie v Lockerbie. | Foto: Reuters
Tragédie v Lockerbie. | Foto: Reuters
Tragédie v Lockerbie. | Foto: Reuters

Zedník Stuart Kirkpatrick si pamatuje, že se zrovna chystal v televizi sledovat pořad "Tohle je tvůj život", když skrz okno v obývacím pokoji zahlédl letící ohnivou kouli. Pod schody pak objevil tělo mladé ženy, zavzpomínal pro deník Wall Street Journal při výročí jednoho z nejznámějších novodobých leteckých neštěstí.

Na palubě letu 103 společnosti Pan Am mířícího z londýnského letiště Heathrow do New Yorku vybuchla po sedmé hodině večer nad Lockerbie bomba. Ve výšce asi 9400 metrů letadlo roztrhala na pět kusů, které se zřítily k zemi. Havárii nepřežil nikdo z 243 cestujících a 16 členů posádky.

"Představoval jsem si, jak si Tom dopřává skotskou se sodou a užívá si, že se asi za šest hodin uvidí s dcerami. A pak ho to vyhodí do vzduchu," vzpomíná Bert Ammerman z New Jersey, jehož mladší bratr na palubě letu 103 zemřel.

Někteří z cestujících mohli přežít výbuch, ale už ne následný pád, jak vyšetřovatelé vyčetli například z toho, že se i po smrti drželi za ruce. V troskách letadla byla nalezena těla stále připoutaná k sedačkám. 

Manželka místního farmáře uvedla, že na místě našla ještě živého hlavního stevarda. Zemřel ale dřív, než dorazila pomoc.

Skotský patolog, který tragédii pomohl vyšetřovat, v roce 1990 uvedl, že výbuch a pád letadla mohli za příznivějších podmínek zřejmě přežít dva lidé s méně závažnými zraněními. "Existuje možnost, že pokud by byla okamžitě k dispozici resuscitace a přístup do nemocničních zařízení, mohl někdo přežít," uvedl. Pád na zem v rychlosti asi 120 kilometrů za hodinu podle něj trval asi dvě a půl minuty. 

Nálož se ukrývala v přední části zavazadlového prostoru. Zřejmě šlo o plastickou trhavinu semtex československé výroby.

Kromě lidí na palubě stroje zemřelo i dalších 11 osob na zemi, mezi nimi i celá rodina. Zabily je padající trosky a sutiny budov, které zdemolovaly. Kráter v rezidenční části městečka Lockerbie byl skoro 50 metrů dlouhý. Smetl několik domů a způsobil masivní požár.

Jediným nepoškozeným domem v Sherwood Crescent byl domov reverenda Patricka Keegandse, který před 32 lety pomáhal utěšovat své spoluobčany. "Lockerbie, jméno tohoto dobrého města, se stalo synonymem vraždy nevinných lidí připravujících se na Vánoce," zavzpomínal před několika lety. 

Vyšetřování pokračuje

Oběti neštěstí pocházely z 21 států, z velké části šlo o Američany. Mezi nimi byla i skupina 35 studentů z New Yorku. Až do 11. září 2001 šlo o největší teroristický útok směřovaný na USA. Dodnes jde také o teroristický útok s největším počtem obětí, ke kterému došlo na území Velké Británie. 

Tento týden v pondělí - na 32. výročí tragédie - Spojené státy vznesly obvinění proti libyjskému expertovi na výbušniny, který podle nich sehrál při teroristickém útoku na letadlo roli. Jde o někdejšího libyjského zpravodajce abú Adžílu Muhammada Masúda, který se momentálně nachází v Libyi ve vazbě. Bombu, která nakonec vybuchla na palubě letadla, podle vyšetřovatelů převážel ve svém kufru z Libye na Maltu. Také na ní měl osobně nastavit časovač.

Pro libyjské tajné služby podle Reuters pracoval mezi roky 1973 a 2011. Kromě Lockerbie se měl podílet také na útocích na berlínskou diskotéku v roce 1986, kdy zemřeli dva Američané. Výbuch civilního letounu směřujícího do New Yorku byl odplatou režimu v Tripolisu za bombardování libyjského území Američany.

Stíhání Masúda oznámil odcházející americký ministr spravedlnosti William Barr, který útok vyšetřoval ze stejné pozice již téměř před 30 lety. Libye zodpovědnost za útok přijala až v roce 2003, dohodla se na kompenzacích pro rodiny obětí a v roce 2006 byla Washingtonem vyřazena ze seznamu států podporujících terorismus. K obvinění Masúda přispěla až informace z roku 2016, kdy se Washington dozvěděl, že muž byl po pádu Kaddáfího zatčen a vyslýchán místní policií.

Už v roce 1991 Washington obvinil dva Libyjce, mezi nimi i důstojníka tajných služeb Abdala Basata Alího Midžrahího. Sám nynější ministr spravedlnosti Barr tehdy přislíbil, že vyšetřování tím nekončí. "Žádný čas ani vzdálenost nezastaví Spojené státy a naše skotské partnery v prosazování spravedlnosti," pronesl takřka před 30 lety Barr na tiskové konferenci.

Byl odsouzený viník skutečně viníkem?

Původní dva podezřelé odmítal režim libyjského diktátora Muammara Kaddáfího i přes uvalené sankce OSN vydat. Nakonec byli souzeni v Nizozemsku. Midžrahí si trest odpykával mezi lety 2001 a 2009 ve Skotsku, pak byl ze zdravotních důvodů propuštěn. Zemřel na rakovinu o tři roky později v Libyi. Jeho rodina se dodnes snaží dokázat jeho nevinu.

I podle některých příbuzných obětí byl odsouzen nesprávný člověk. "Pravda musí jednou provždy vyjít najevo," věří radní Lockerbie J’an Andrewsová. "Mysleli jsme si, že pravda byla řečena po usvědčení Midžrahího, i když prosazoval svou nevinu. Lidé si zaslouží znát pravdu," dodala. Také skotská komise pro přezkum kriminálních případů letos uvedla, že skutečně mohlo dojít k justičnímu omylu. 

Druhého obžalovaného ze začátku 90. let, někdejšího manažera libyjských aerolinek na Maltě, soud shledal nevinným. Zůstal žít v Libyi s manželkou a jejich pěti dětmi. Přesto měl jemu i odsouzenému Midžrahímu podle amerického ministerstva spravedlnosti za útok na Ameriku osobně poděkovat diktátor Kaddáfí.

Varování na lehkou váhu

Letecké neštěstí obklopují pochyby, zda mu bylo možné zabránit. Na začátku prosince 1988, jen 16 dní před teroristickým útokem, americká ambasáda v Helsinkách údajně obdržela telefonické varování od muže s arabským přízvukem, že v letounu společnosti Pan Am na lince z Frankfurtu do USA může dojít k výbuchu. Let číslo 103 z 21. prosince 1988 skutečně vyrážel z německého Frankfurtu a v Londýně měl pouze mezipřistání, aby na cestě přes oceán nabral další pasažéry.

Původně měla být na palubě letounu i známá americká hudební skupina Four Tops, kterou proslavil například hit Reach out (I'll be there) z roku 1967. Podle BBC jim v tom zabránil producent, který pozdržel koncert. Na palubu to včas nestihl ani Jaswant Basuta, který se na letišti opil se svým švagrem. Když doběhl k bráně, už ho do letadla nevpustili. Pro vyšetřovatele byl chvíli hlavním podezřelým, protože jeho odbavené zavazadlo na palubě bylo.

Události 21. prosince 1988 v Lockerbie dodnes připomínají dva památníky. Jeden je umístěný ve čtvrti Sherwood Crescent. Druhý na vzpomínkové zahradě Garden of Remembrance.

Video: Muž natočil pád ukrajinského Boeingu u Teheránu. Exploze byla vidět na kilometry daleko

Muž natočil pád ukrajinského Boeingu u Teheránu. Exploze byla vidět na kilometry daleko | Video: Twitter: alihashem_tv
 

Právě se děje

před 41 minutami

ČEZ dostal od úřadu pro jadernou bezpečnost povolení pro nový zdroj v Dukovanech

Společnost Elektrárna Dukovany II ze skupiny ČEZ toto pondělí získala od Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB) povolení k umístění nového jaderného zdroje v Dukovanech. Sdělil to mluvčí ČEZ Ladislav Kříž. Podle firmy jde o jeden z nejvýznamnějších přípravných kroků před zahájením stavby a výběrem dodavatele. Příprava a zpracování dokumentace pro licenční řízení trvala pět let a její součástí bylo přes 200 odborných studií, analýz a rozborů, uvedl ČEZ.

SÚJB dnes na svém webu uvedl, že na posouzení žádosti spolupracoval tým inspektorů úřadu, specialistů Státního ústavu radiační ochrany a dalších expertů. Správní řízení trvalo téměř 12 měsíců. Byla při něm hodnocena zadávací bezpečnostní zpráva a další dokumenty, které se podle atomového zákona k žádosti přikládají. "Z hodnocení nevyplynuly žádné skutečnosti, které by vydání povolení bránily," řekla předsedkyně SÚJB Dana Drábová.

Zdroj: ČTK
Další zprávy