Kolona nákladních aut je dlouhá 17 kilometrů a vozy zde museí čekat pět hodin, upozornil na svých internetových stránkách list The Guardian.
Zdroj blízký vedení regionu Hauts-de-France uvedl, že za poslední tři týdny bylo na příjezdových silnicích do francouzského přístavu a Eurotunelu, tedy podmořského tunelu spojujícího Británii a Francii, o 50 procent více těžkých nákladních aut.
"Listopad a prosinec jsou vždy rušné měsíce, ale hlavní příčinou je extrémní hromadění zásob, protože podniky se snaží dostat zboží do Británie před 1. lednem," uvedl zdroj. Obvykle v tuto dobu bývá na místě kolem 6000 nákladních aut, ale nyní jich je asi 9000.
Spojené království se od odchodu z EU v lednu nachází v přechodném období, během něhož se řídí dosavadními obchodními pravidly. To se ale změní 1. ledna 2021, kdy přechodné období vyprší. Británie i EU přitom hovoří o pravděpodobné možnosti, že nedospějí k dohodě o budoucích obchodních vztazích.
Kolaps u průlivu způsobuje vážné problémy
Zpoždění při přepravě Lamanšským průlivem způsobují v Británii vážné problémy. Automobilky Honda a Jaguar dočasně přerušily výrobu kvůli nedostatku součástek. V pátek se ukázalo, že prodejce nábytku Ikea je zavalen stížnostmi kvůli tomu, co nazval "provozními problémy", protože balíky s jeho nábytkem určeným k sestavení uvázly v ucpaných přístavech.
Provozovatel tunelu, společnost Eurotunnel, uvedl, že zpoždění na britské straně zřejmě bude pokračovat i další tři týdny. Jeho nejhorší scénář pro případ, že nebude uzavřena obchodní dohoda, počítá s frontou až 7000 nákladních aut v Kentu.
V pátek britský premiér Boris Johnson a zástupci EU varovali, že je nepravděpodobné, že se do neděle podaří uzavřít obchodní dohodu.
Představitelé regionu Hauts-de-France se připravují na přetížení dopravy již od první hrozby neuzavření obchodní dohody v roce 2018. V té době úřady počítaly, že fronty na obou stranách mohou být dlouhé až 27 kilometrů. Takže současná situace může být v některých oblastech považována za úspěch, uvedl The Guardian.
Snaha firem zásobit se vychází i z toho, že ať se podaří uzavřít dohodu, nebo ne, budou zavedeny celní, regulační a zemědělsko-potravinářské kontroly, protože Británie opustí jednotný trh. Další problémy v dopravě v Kentu by mohl tento víkend působit plánovaný test Operace Brock, který má otestovat pohotovostní plán provozu v případě, že se nepodaří uzavřít obchodní dohodu.
Británie opustila evropský blok v lednu a přechodné období, kdy se stále řídí stejnými pravidly jako v době svého členství, skončí poslední den letošního roku. Obě strany mají již větší část textu budoucí dohody o obchodních vztazích i dalších oblastech spolupráce hotovou, stále se však přou o rybolovná práva, pravidla hospodářské soutěže a o to, jak budou řešeny případné vzájemné spory.
Pokud nepřekonají rozpory při vyjednávání v několika nejbližších dnech, aby případnou dohodu mohly do konce prosince schválit parlamenty, začnou od ledna unijní státy obchodovat s Británií se cly a kvótami podle pravidel Světové obchodní organizace (WTO).
BBC: Úřady tuto situaci předvídaly a mají scénář
Jak se na konkrétní hrozící situace úřady na obou stranách připravují, přehledně shrnuje BBC. Prvních šest měsíců po 1. lednu bude britská vláda provádět dle serveru jen minimum kontrol zboží proudícího do Británie, ale EU bude naplno kontrolovat zboží přicházející z Británie. Britská vláda varovala, že v nejhorším případě by se mohly tvořit kolony čítající 7000 kamionů na silnicích u Doveru a Lamanšského průlivu. Britská vláda má pro takový případ dva plány.
Operace Brock je plán řízení dopravy, který má zabránit tomu, aby silnice v hrabství Kent každý den ucpávalo více než 10.000 nákladních aut. Řidiči velkých kamionů budou potřebovat zvláštní povolení (Kent Access Permit), než do hrabství vstoupí. Dostanou ho jen v případě, že budou mít v pořádku doklady pro vývoz zboží. Pro ostatní dopravu bude využit systém svedení provozu do protisměru. Pro případy, že se v koloně vyskytne více než 2000 nákladních aut, plánuje vláda zřídit několik dočasných parkovišť.
Při spuštění plánu označovaného jako operace Fennel by bylo v případě potřeby až 7000 těžkých kamionů odkloněno na vysloužilé letiště Manston poblíž města Ramsgate. Vláda se chystá vybudovat i další odstavné kapacity, v krajním případě by mohla jako dočasné parkoviště posloužit dálnice M26.