Jel jsem rychle, telefonoval strojvůdce "vlaku smrti"

Kateřina Vítková Kateřina Vítková
6. 9. 2013 11:20
Objevila se nahrávka hovoru strojvůdce vykolejeného rychlovlaku z doby těsně po nehodě
Strojvůdce Francisco José Garzón na snímku pořízeném krátce po nehodě.
Strojvůdce Francisco José Garzón na snímku pořízeném krátce po nehodě. | Foto: Reuters

Madrid - Španělským novinářům se do rukou dostala dosud neznámá nahrávka telefonátu, který uskutečnil strojvůdce vykolejeného rychlovlaku. Pořízena byla jen krátce po neštěstí, při němž v červenci zemřelo 79 lidí.

Francisco José Garzón, v té chvíli ještě uvězněný v kabině vlaku, během hovoru sděluje svému kolegovi z madridské centrální stanice, že jel příliš rychle.

"Byl jsem rozptýlen a měl jsem jet 80, ale jel jsem 190," zaznívají z nahrávky Garzónova slova. "Musí tu být mnoho zraněných, (vlak) se převrátil. Nemůžu se dostat ven z kabiny."

"Chudáci cestující," opakuje podle informací serveru BBC několikrát. "Doufám, že nikdo nezemřel," dodal Garzón, který v tu chvíli ještě netušil, že se nehoda zapíše jako jedno z nejhorších vlakových neštěstí ve španělských dějinách.

Strojvůdce na svobodě, ale pod dohledem

Záznam hovoru, kterým strojvůdce aktivoval nouzový protokol, získal španělský deník El País.

Během telefonátu Garzón také uvedl, že si už dříve na zatáčku, v níž došlo k neštěstí, stěžoval. "Už jsem se dříve zmiňoval lidem od bezpečnosti, že (zatáčka) je nebezpečná, že se jednoho dne může stát něco takového."

Kvůli nehodě čelí obžalobě kromě strojvůdce i státem vlastněná železniční společnost Renfe, upozornil server. V srpnu jsme informovali i o předběžném obvinění představitelů společnosti ADIF, která má na starosti správu železniční infrastruktury.

Strojvůdce zůstává na svobodě, ale je pod dohledem soudu. Muže obžaloba viní ze 79 případů zabití a početných zranění způsobených jeho lehkovážností.

V případu se na veřejnost už dříve dostala jiná nahrávka. V ní strojvůdce tvrdí, že krátce před nehodou mu volal kolega a spolu se údajně domlouvali, k jakému nástupišti má vlakem najet. Soudu se Garzón přiznal, že během tohoto hovoru ztratil pojetí o poloze vlaku na trati, pak už bylo pozdě.

K jednomu z největších vlakových neštěstí ve španělské historii došlo u města Santiago de Compostela 24. července. Podle představitelů soudu jel vlak v nebezpečné zatáčce rychlostí 192 km/h. Zemřelo 79 lidí, dalších 170 jich bylo zraněno.

 

Právě se děje

Další zprávy