Jak v Britech probudit ztracenou lásku k vlakům

Luke Baker (Reuters)
25. 10. 2007 16:15
Zrekonstruované nádraží St Pancras má velké ambice
Nádraží St Pacras, původně z 19. století. Rekonstrukce z něj činí jednu z nejluxusnějších "zastávek" ve Spojeném království.
Nádraží St Pacras, původně z 19. století. Rekonstrukce z něj činí jednu z nejluxusnějších "zastávek" ve Spojeném království. | Foto: Reuters

Londýn - Když se zeptáte Britů na každodenní zkušenosti s cestováním vlakem, těžko uslyšíte slova jako "romantika", "kouzelné" či "elegantní".

Alastair Lansley ale trvrdí, že vztek na ostrovní železnici bude možná brzy minulostí. A vše mu zatím dává zapravdu, obzvlášť pokud jde o cestování přes londýnské železniční nádraží St Pancras, nový domov vlaků Eurostar, mířících do kontinentální Evropy.

Lansley je totiž architektem, jenž stojí za obnovou zdejší neobyčejné budovy z 19. století. Posledních jedenáct let věnoval tomu, aby St Pancras vrátil jeho někdejší slávu . 

Stanici původně navrhl architekt William Barlow, otevřena byla v roce 1886. Ve té době bral jeden z největších uzavřených světů, plný oceli a skla, návštěvníkům dech. Vozovna pro odstavené vlaky dosahuje výšky až 75 metrů.

Samotné nádraží je pak postavné z červených cihel a zdobí ho honosné gotické věže, dokončené v roce 1876. Ty po dalších 60 let sloužily jako jeden z nejluxusnějších britských hotelů.

Ocel a sklo ve spojení se starou architekturou.
Ocel a sklo ve spojení se starou architekturou. | Foto: Reuters

Za posledních šest let prošly nádraží i vozovna renovací za v přepočtu více než 32 miliard korun. Cílem bylo udělat z nich uměleckou destinaci. Lze tu nejen čekat na vlak, ale také stylově povečeřet, nakupovat či popít šampaňské.

"Chtěli jsme vytvořit úplně odlišnou dimenzi v cestování, obnovit romantickou stránku železnice," říká Lansley během prohlídky nádherně opravené vozovny. Oficiálně ji už příští měsíc otevře sama britská královna. První vlak do Paříže odtud odjede 14. listopadu.

"Když cestujete do Paříže vlakem, mělo by to ve vás vzbudit elegantní a romantické zážitky. Myslím, že to dokážeme," dodává Lansley.

Nové vysokorychlostní vlaky dovezou své pasažéry do hlavního města Francie za dvě a čtvrt hodiny. Eleganci má zajistit bar se šampaňským, nabízející pohled přes nástupiště. K dispozici je i francouzská brasserie.

Nejdůležitější jsou detaily.
Nejdůležitější jsou detaily. | Foto: Reuters

Také ostatní detaily na nádraží St Pancras dávají tušit, že návrat k historii byl pro architekta Lansleyho rozhodující.

Obrovské nádražní hodiny jsou přesnou replikou těch, které byly v roce 1970 prodány soukromému sběrateli. Pod nimi pak stojí devítimetrová socha od umělce Paula Daye. Muž a žena v intimním objetí mají návštěvníky ujistit, že St Pancras je skvělým místem k setkávání.

Elegantně oblečený Lansley vidí v nádraží budoucnost železniční dopravy, jež přiblíží Británii evropskému kontinentu.

"Na kontintentu každý ví o kráse cestování po železnici, ale v této zemi jsme podobný pocit ztratili. Doufáme, že s tímto nádražím přineseme romantiku zpět".

 

Právě se děje

Další zprávy