reklama
 
 

Jak sešikovat muslimy v Mekce? Němci už vědí

24. 10. 2007 0:03
Matematici zracionalizovali muslimskou pouť

Drážďany - Vyčkejte na skupinu, choďte jen jedním směrem a nezastavujte se. Tak nějak vypadá ve stručnosti recept dvou německých vědců pro muslimské poutníky v Mekce.

Poutnický grafikon a návody, jak organizovat chaoticky působící dav, vypracovali matematici Anders Johansson a Dirk Helbing z Technické univerzity v Drážďanech. Jejich studie financovaná saúdskoarabskou vládou by měla zabránit tragickým případům ušlapání a udušení muslimů v Mekce, které se bohužel opakují téměř každý rok.

Jeden z nejhorších masakrů při hadždži - pouti do Mekky - nastal loni: v chaotické tlačenici našli smrt celkem 364 poutníci.

Johansson s Helbingem analyzovali nejprve videozáznamy z loňské pouti a sekvence statisticky zhodnotili. A výsledek? Zatímco při běžné tlačenici v metru stojí na jednom metru čtverečním čtyři osoby, v Mekce je to až třikrát více. Organizovat průvod poutníků je tak mnohem těžší než řadit fotbalové fanoušky nebo cestující.

Posvátný okrsek v Mekce, okolí pahorku Arafát a údolí Míná přitom každoročně během pouhých pěti dnů zaplaví až tři miliony poutníků v bílých tunikách. "Je to problém největší pěší zóny světa," citoval Helbinga německý server Spiegel Online.

A jak zabránit nejhoršímu? Němci doporučili maximálně zracionalizovat hlavně poslední den hadždže - symbolické kamenování satana v Míná, při němž každý poutník hází celkem 49 kamenů na tři stély.

Saúdská vláda tak na jejich podnět postavila nový třípatrový most, místo širokých silnic zavedla jednosměrky a dav rozdělila na skupinky po sto lidech. Celý koncept pak vyzkoušela loni v prosinci, kdy proběhla zatím poslední muslimská pouť.

Výsledek: ani jeden mrtvý poutník. "Nic se neděje jen tak, ale tento projekt měl v sobě něco osudového. Třeba chtěl Bůh, abychom pomohli," řekl novinářům Helbing.


 

autor: Blahoslav Hruška | 24. 10. 2007 0:03

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama