Washington - Americký pilot ve službách aerolinek US Airways Chesley "Sully" Sullenberger, kterého pro jeho ukázkové nouzové přistání na řece Hudson uprostřed New Yorku obdivuje celý svět, se dnes rozhodl pověsit kapitánskou čepici na hřebík.
Konec kariéry bývalého vojenského pilota, kterému za svůj život vděčí 150 lidí, oznámil tiskový mluvčí US Airways.
Obdiv lidí po celém světě si hrdina z Hudosnu vysloužil 15. ledna minulého roku, kdy se Chesley "Sully" Sullenberger chystal k dalšímu rutinnímu letu s Airbusem A320. Chvíli po startu, ve výšce 920 metrů, se ale jeho stroj se 150 lidmi na palubě srazil s hejnem ptáků a srážka vyřadila oba motory.
"Sully" reagoval neuvěřitelně klidně a duchapřítomně. Po krátkém vyhodnocení vzniklé situace letové kontrole pouze oznámil, že musí přistát na řece Hudson. A jak řekl, tak také učinil. Nikomu z cestujících se jako zázrakem nic nestalo. Takto hladké přistání na vodní hladině s letadlem tohoto typu se ještě nikomu nepovedlo.
"Jsem nesmírně hrdý na to jakou duchapřítomnost a odvahu kapitán Sullenberg 15. ledna 2009 projevil. Děkujeme mu za vše, co pro naše pasažéry za dlouhá léta u naších aerolinek udělal," řekl k odchodu svého nejslavnějšího pilota výkonný ředitel společnosti Doug Parker.
K létání se zázračný Sully vrátil po téměř deseti měsících 1. října, kdy usednul se svým první důstojníkem Jeffem Skilesem do kokpitu a vydal se na stejnou trasu jako 16. ledna.
Poté co se z intercomu ozvalo: "Dámy a pánové, vítejte na palubě, hovoří k Vám kapitán Sullenberger," propuklo mezi cestujícími nadšení. Věděli, že pokud by došlo na nejhorší, jsou v těch nejlepších rukou.
Dvěteapadesátiletý kapitán Sullenberger začal létat v roce 1973 po absolvování vojenské letecké akademie, kdy jako stíhací pilot k letectvu a ve Vietnamu, létal na stroji F-4 Phantom. Po návratu z Vietnamu byl velitelem letky a výcvikovým důstojníkem na letecké základně Nellis v Nevadě. Do služeb US Airways nastoupil v roce 1980.