Merrick a jeho kolegové kvůli krizi chodí už několik týdnů do práce zadarmo. Další se odebrali na nucenou dovolenou, a v letištních budovách tak zoufale chybí zaměstnanci. "Pro tuhle práci je potřeba stoprocentní nasazení. Je ale těžké fungovat na sto procent, když máte starosti s tím, jak zaplatíte auto, bydlení nebo čím nakrmíte svoje děti," popsal pro deník Financial Times Merrick, s čím v současnosti bojuje drtivá většina pracovníků, která do zaměstnání dochází dál, ale bez toho, aby pobírala mzdu.
Rozpočtová krize postihla řadu odvětví, ochromený provoz letecké dopravy je ale obzvláště citelný. Nedostatek pracovníků federálního Úřadu pro bezpečnost dopravy (TSA), který zajišťuje kontroly pasažérů u bezpečnostních rámů, má za následek zrušené lety, obrovské fronty, a tím pádem i nespokojené cestující. Podle údajů TSA se například minulou neděli nedostavilo do práce deset procent personálu.
After two hours in line I’m this close. Flight leaves in 20. Hold the door for me @Delta? pic.twitter.com/ltQudRagAp
— Aaron Gould Sheinin (@asheinin) January 14, 2019
TSA ve Spojených státech zaměstnává kolem 51 tisíc lidí, některé z nich ale neuklidnil ani příslib úřadu, že až shutdown skončí, pracovníci peníze zpětně dostanou a dočkají se i odměny ve výši 500 dolarů (přes 11 tisíc korun).
Konec rozpočtové nouze je však stále v nedohlednu. Shutdown vypukl kvůli požadavku prezidenta Donalda Trumpa na stavbu bariéry na hranicích USA s Mexikem. Trump zákon, ve kterém nebude částka 5,7 miliardy dolarů (téměř 130 miliard korun) určená na zeď, odmítá schválit. Stavbu bariéry odmítají opoziční demokraté. Už teď je současný shutdown tím nejdelším v americké historii.
Ústupek z dosavadních pozic
Prezident Donald Trump v pátek večer oznámil, že souhlasí s návrhem uvolnit vládní finance na dobu několikatří týdnů týdnů až do 15. února, aby státní zaměstnanci dostali plat a úřady mohly normálně pracovat. Prezident chce mezitím debatovat o posílení ochrany hranic s Mexikem.
Tento krok představuje značný ústupek z dosavadních pozic Bílého domu. Dočasným uvolněním vládních financí prezident de facto přijal návrh opozičních demokratů, kteří debatu o posílení ostrahy hranic podmiňovali otevřením vládních účtů nejméně do 8. února.
Trump, stejně jako vedení republikánů v Kongresu, takovou variantu dosud odmítal. Navrhoval opačný postup, tedy nejprve schválení peněz na stavbu hraniční zdi, a poté obnovení finančních toků, bez nichž se část ministerstev a vládních agentur ocitla v nouzové situaci.
Z Demokratické strany se ozývají názory, že právě krize ve fungování letecké dopravy by mohla Trumpa donutit patovou situaci vyřešit. Deník Financial Times napsal, že se někteří demokraté domnívají, že šéfa Bílého domu jistě netěší pohled na nespokojené cestující, dlouhé fronty na letištích a hromadné rušení letů. "Jestli se pracovníci tohoto odvětví začnou ozývat, pak se možná od republikánů dočkáme nějaké akce," řekl nejmenovaný stratég Demokratické strany.
NEW: Here's a flight delay map from the Air Traffic Control System Command Center https://t.co/0AhaODehPu pic.twitter.com/W0hWLuJiDl
— Bloomberg (@business) January 25, 2019
Odboráři z Národní asociace leteckých kontrolorů už také na Trumpa, několik dalších vládních činitelů a Federální leteckou správu podali žalobu, informovala agentura Bloomberg. Podle nich dochází k porušování práv zaměstnanců.
Kromě naštvaných cestujících a personálu navíc rozpočtová nouze finančně ubližuje i leteckým společnostem. Například firma Delta Air Lines minulý týden oznámila, že jen za leden počítá se ztrátou až pětadvacet milionů dolarů. Další aerolinky Southwest Airlines pak hovoří o ztrátě v hodnotě patnácti milionů dolarů.
Odbory se také domnívají, že současná situace, kdy kolabuje systém letištních kontrol, představuje bezprostřední bezpečnostní hrozbu. "Je to bezprecedentní," varují odbory.
Obzvláště špatná je například situace na letišti v Atlantě, kde pasažéři musí čekat okolo hodiny a půl, než se na ně dostane řada a projdou kontrolou. Za normálních okolností to většinou trvá okolo třiceti minut.