Proč jste si tak jistý tvrzením, že let MS804 neposlali ke dnu Středozemního moře teroristé?
Ladislav Keller: Protože se k takovému činu vždy někdo přihlásí, aby nás - v duchu ideologie islamistů - děsil. Což se ovšem nestalo.
Například k loňskému útoku na ruský dopravní letoun se okamžitě přihlásil Islámský stát, i když jim to celý svět - než se to definitivně potvrdilo - ještě několik dnů nevěřil.
No a od pádu airbusu uplynulo pět dní a nikdo jako loni neříká: "Účtujeme s vámi. Dali jsme tam bombu".
Co tedy může na palubě dopravního letounu vybuchnout?
Třeba tlakové láhve s kyslíkem od dýchacích přístrojů... pokud s nimi někdo neobratně manipuluje.
Jak to?
V těch láhvích je kapalný plyn, a navíc vysoce hořlavý.
Stejně tak už v minulosti explodovala za letu nádrž. I když na jiném typu letounu. A nezapomínejme ani na hasicí přístroje - to jsou rovněž tlakové nádoby.
Zrovna tak se mohl v letounu odpálit sebevrah, který nedlouho předtím uzavřel vysokou životní pojistku, aby ji po jeho smrti dostala vyplacenou jeho rodina. I takové případy jsou známy.
Nějaká anomálie však musela způsobit pád stroje. Soudím tak alespoň z jeho prudkého klesání.
Stále říkám, že pro ten let je výbuch dost netypický.
Airbus vybočil o devadesát stupňů a letěl s novým kursem několik minut. Až potom přešel do klesavé spirály, aby se někde ve čtyř a půl tisících metrech vlivem aeroelastických jevů rozpadl na kusy. Přestal totiž vysílat.
Airbus se zkrátka nechoval tak, jako kdyby na jeho palubě explodovala bomba. Jeho let byl nicméně netypický - to je pravda.
Máme tedy brát úterní informaci od egyptského experta, který po ohledání ostatků pasažérů mluvil o explozi, vážně, nebo ne?
Příčiny letecké katastrofy nemůžete nikdy stavět na závěrech jediného lékaře. Přinejmenším je to hodně odvážné.
Takže: teorií o příčinách této katastrofy je stále velmi mnoho a my jsme jen na počátku šetření příčin tohoto neštěstí.
Explozi sice nemůžeme úplně stoprocentně vyloučit, avšak stále jde jen o jednu z mnoha variant.