Na čtyřech planetách je zřejmě dost vody, aby tam vznikl život. Od Země leží jen 39 světelných let

Adéla Očenášková Adéla Očenášková
2. 9. 2017 11:40
Třicet devět světelných let od Země leží čtyři exoplanety, na kterých by se mohlo nacházet tolik vody, aby na nich vznikl život. Ukazují to výpočty, se kterými přišel vědecký tým, který vedl Vincent Bourrier z Ženevské univerzity. Tři z těchto planet se navíc pohybují v obyvatelné zóně své hvězdy, chladného červeného trpaslíka TRAPPIST-1. To šance na život ještě zvyšuje.
Červený trpaslík Trappist-1.
Červený trpaslík Trappist-1. | Foto: ESO / M. Kornmesser

Ženeva - Letos v únoru astronomové z NASA oznámili přelomový objev. Jen 39 světelných let od Slunce leží soustava planet, na kterých by mohl být život.

Nyní vědci přitvrdili ve svém zjištění. Na čtyřech ze sedmi planet, které obíhají chladného červeného trpaslíka s označením TRAPPIST-1, je zřejmě obrovské množství vody.

Tři z těchto exoplanet - těles, která obíhají mimo sluneční soustavu - navíc leží v takzvané obyvatelné zóně. Tedy v prostoru kolem hvězdy, kde může být život díky přijatelné teplotě.

Povrch planet se tak ani moc nepřehřívá, ani není příliš chladný.

Nová zjištění publikoval tým vědců, které vedl Vincent Bourrier z Ženevské univerzity. Jejich studii uveřejnil časopis Astronomical Journal.

Důležitý faktor: UV záření

Vědci se při zkoumání zaměřili na míru ultrafialového záření, které jednotlivé planety vykazují.

K výpočtům si vypůjčili spektrograf, který je součástí proslulého Hubbleova vesmírného dalekohledu od NASA. Tento přístroj dokáže rozdělit světlo na frekvenční spektrum a zaznamenat signál na fotoaparát.

"Ultrafialové záření je důležitým ukazatelem atmosferického vývoje planet. V naší atmosféře rozbíjí sluneční paprsky molekuly vody a stejně tak může ultrafialové světlo v atmosférách exoplanet rozdělit vodní páru na vodík a kyslík," vysvětluje Bourrier pro portál exoplanets.nasa.gov

Astronomové objevili, že takzvané vnitřní exoplanety, které jsou ke hvězdě TRAPPIST-1 blíže, ztratily během osmi miliard let značné množství vody. Vnější exoplanety si naopak dodnes velké zásoby pravděpodobně uchovaly.

Proto vědci vkládají naděje do oněch tří vnějších planet: TRAPPIST-1e, TRAPPIST-1f a TRAPPIST-1g, které se nacházejí v obyvatelné zóně.

Tato trojice navíc zřejmě umí získat nezanedbatelné množství vody díky sopečné činnosti, která uvolňuje kapalinu z vnitřku planety.

Bourrier také poukazuje na "pomůcku", díky které lze lépe určit, kolik vody z jaké planety uniká.

"Uniklý kyslík může vytvářet dlouhý ohon podobný kometě. U planet soustavy TRAPPIST-1 nám to může ukázat vodu, která se vypařuje do atmosféry," popsal pro britský list The Guardian Bourrier.

Další studie jsou nezbytné

Šéf vědeckého týmu ale zároveň varuje před unáhleným optimismem.

Na jednu stranu výzkum naznačuje, že na trojici vnějších planet skutečně může být voda. Na druhou stranu ale Bourrier vyzývá k jejich dalšímu zkoumání pomocí Vesmírného dalekohledu Jamese Webba.

Právě ten může složení planet rozluštit. Do vesmíru se chystá příští rok a prozkoumat má mimo jiné atmosféru exoplanet okolo TRAPPIST-1.

S tímto názorem se shodují i další odborníci. "Osobně si myslím, že samozřejmě lze udělat všechny takové výpočty, ale ve finále se stejně bez měření neobejdeme," popsal pro The Guardian astrofyzik Ignas Snellen z nizozemské Leidenské observatoře, který se výzkumu neúčastnil.

Ten o hvězdě TRAPPIST-1 mluví jako o "strhujícím" objevu.

"Jestli se potvrdí, že jedna nebo více z těchto planet obsahují vodu, půjde o obrovský přelom. Můžeme pak naprosto vážně přemýšlet, zdali tyto světy skrývají život," uvedl.

Mimořádně chladný červený trpaslík TRAPPIST-1 je navíc poměrně blízko Zemi.

Vědci objevili soustavu planet, na nichž může být voda i život | Video: NASA