Nákup dárků na internetu? Vrátit zboží do dvou týdnů jde jen v EU, radí Sehnalová

Kateřina Vítková Zahraničí Kateřina Vítková, Zahraničí
Aktualizováno 14. 12. 2018 11:43
Nakupování přes internet v zahraničních e-shopech má svá rizika. Když se dotyčný rozhodne zboží vrátit, měl by myslet na to, že pravidlo dvoutýdenní lhůty platí jen v rámci nákupů v zemích Evropské unie. V on-line rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz to uvedla europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD). "Vždy doporučuji sledovat na internetu recenze o daném obchodníkovi," dodala Sehnalová, která je členkou výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů.
On-line rozhovor s europoslankyní Olgou Sehnalovou
Rozhovor skončil
Čtenářům odpovídala europoslankyně Olga Sehnalová.
Přečíst si rozhovor

Europoslankyně připomněla, že při on-line nákupu z mimounijní země se u dražších zásilek platí daň, případně i clo. "Pokud hodnota zásilky překročí 22 eur, zaplatíte DPH. Pokud překročí 150 eur, zaplatíte vedle daně i clo. Přesné informace vám poskytne celní správa," napsala čtenářům.

Evropská unie ale podle ní chystá další změny. "V Evropském parlamentu nyní revidujeme spotřebitelskou legislativu jako celek. Připravují se nová pravidla pro on-line platformy, například aby byly transparentnější srovnávače zboží a služeb nebo se zlepšil proces reklamace," uvedla Sehnalová.

A jak přesně se po brexitu změní pravidla nakupování zboží z Velké Británie? To podle ní není zatím jasné. "To je dotaz, který v současné době zajímá opravdu hodně lidí. Podoba vystoupení Velké Británie z EU bohužel stále není dořešena, takže zatím nelze odpovědět," tvrdí europoslankyně.

On-line rozhovor s europoslankyní Olgou Sehnalovou

Rozhovor skončil
14. 12. 2018
Ptá se: Radim K.

Dobrý den,
můj dotaz je jednoduchý. Jak je možné, že zatímco i při obyčejném objednávání v Čechách platím poštovné v řádu desítek korun, někdy i přes stovku, tak při objednávání levného zboží z Číny to najednou jde s dopravou zcela zadarmo?
Díky za odpověd

Odpovídá: Olga Sehnalová

Dobrý den, zdravím všechny čtenáře Aktuálně.cz a předem děkuji za Vaše dotazy. Poštovné může jít na vrub obchodníka, takže bývá součástí jeho obchodní strategie. Někteří prodejci například nad rámec zákona nabízejí zdarma i vrácení zboží.

14. 12. 2018
Ptá se: dominik

Dobry den mam 2 otazky

1.kdy u balicku platime clo?

2 co chysta EU?
DEKUJI ZA ODPOVED

Odpovídá: Olga Sehnalová

V případě nákupu v rámci EU se clo neplatí, u zemí mimo EU jako je USA nebo Čína se platí clo od hodnoty zboží přesahující 150 EUR. Osvobození do této výše však neplatí pro alkohol, parfémy a tabákové výrobky. EU v rámci své mezinárodní obchodní politiky dojednává smlouvy o volném obchodu, kde se ulehčuje vzájemný přístup na trh, tento týden jsme v Evropském parlamentu odhlasovali obchodní dohodu mezi EU a Japonskem.

14. 12. 2018
Ptá se: Martina

Dobrý den,

moje známá si mi tuhle postěžovala, že si opakovaně koupila šaty a jiné oblečení trička z nějakého katalogu, tuším bonprix, ale nevím jistě. Chtěla to pro dceru k Vánocům. Opakovaně jí přišel jí neskutečný hadr. Dívala jsem se do diskuzí na internetu a tam se před tímto ženy opravdu dost varují, takže je to asi poměrně všeobecně známá věc. S vracením peněz nijak zvlášť problém nebyl, i když to teda trvalo. Ale není to celkově klamání zákazníka? Na obrázku je to vždy krásně vyfocené, ale s realitou to nemá nic moc společného, najednou i materiál vypadá úplně jinak než v katalogu. Dá se s ním vůbec něco dělat, nebo prostě to musím zkusit, když se nám něco líbí...a pak reklamovat a reklamovat.

S poudravem, Martina

Odpovídá: Olga Sehnalová

Toto je bohužel riziko při nakupování na dálku. Proto jsme v EU přijali legislativu na ochranu spotřebitele, která Vám umožní do 14 dní vrátit bez udání důvodu nevyhovující zboží. Pozor, toto se týká jen nákupu v rámci EU, nikoliv z třetích zemí. Proto vždy doporučuji sledovat na internetu recenze o daném obchodníkovi.

14. 12. 2018
Ptá se: Jan Guthovský

Proč platíme clo? Jsem zvyklý platit, je-li mi poskytnutá nějaká služba, jakou službu získávám skrz placení cla?

Odpovídá: Olga Sehnalová

Jako spotřebitel bezprostředně žádnou výhodu nezískáte, peníze z něj jdou do rozpočtu, ze kterého je například možné financovat dozor nad trhem. Státy, v našem případě celá EU, si stanovením cel chrání vlastní trh a přístup na něj.

14. 12. 2018
Ptá se: Zdeněk.Ch

Dobrý den, kde se mohu prosím důvěryhodně dozvědět kolik bude sazba cla, když si nechám jako malý podnikatel (plátce DPH) poslat tejpovací pásky z Korei?
Na webu se dá najít informace že při ceně balíčku od 22 do 150 EUR se platí DPH 21% Nad 150 EUR se platí i clo. Ale kolik je sazba cla?

A jak je možné zaplatit DPH pouze 15% pokud je používám pro léčebné účely? (dlel zákona o DPH je to umožněno).
Zkoušel jsem dát dotaz na webu celní správy ale nikdo nereagoval a jejich linka je permanentně obsazená...
Děkuji!

Odpovídá: Olga Sehnalová

V tomto velmi konkrétním případě je opravdu potřeba obrátit se na celní správu, zkuste se dotázat písemně.

14. 12. 2018
Ptá se: Tomáš M.

Když po mě někdo chce clo a jinak mi nevydá věc, kterou jsem už objednal a zaplatil, cítím se okradený. Jak se liší clo od krádeže?

Odpovídá: Olga Sehnalová

V případě nezaplacení cla, které je dáno zákonem, má celní úřad, resp. pošta, povinnost zboží nevydat.

14. 12. 2018
Ptá se: Zdeněk Ch.

Kdy lze prosím čekat změny v platbě DPH a cla při zakoupení zboží z UK? Mluví se pořád o brexitu, ale žádné detaily v tomto smyslu. Je už teď prosím jasné, že se zakoupení zboží po internetu z UK začne fungovat z hlediska DPH a cla režim stejný jako ze zemí mimo EU? Jaké pak budou cla? Třeba na příkladu zakoupení malé spotřební elektroniky? děkuji

Odpovídá: Olga Sehnalová

To je dotaz, který v současné době zajímá opravdu hodně lidí. Podoba vystoupení Velké Británie z EU bohužel stále není dořešena, takže zatím nelze odpovědět.

14. 12. 2018
Ptá se: M.N.

Hezké dopoledne, když v zákonem dané lhůtě požaduji vrátit peníze zpět za zboží, mělo vadu, kterou jsem objevila až doma, musí mi obchodník vyhovět? Šlo o zahraniční řetězec s obchodem v ČR. Prodavačka mi odmítla vrátit peníze s tím, že dané zboží ještě mají, ať si jdu vybrat jiný kus "bez vady". Díky M.

Odpovídá: Olga Sehnalová

Z Vašeho dotazu není jasné, zda jste zboží pořídila v kamenné prodejně nebo na internetu, podmínky vrácení zboží se v tomto případě podstatně liší.

14. 12. 2018
Ptá se: Vladimír Novák

Dobrý den,
přijde vám v pořádku, že se do bezcelniho limitu 500 korun počítá i fiktivní poštovné (v případech, kdy je poštovné zdarma)? Plánuje se v této oblasti nějaká změna?

Odpovídá: Olga Sehnalová

Vašemu dotazu, přiznám se, nerozumím, co je myšleno pod pojmem fiktivní poštovné?

14. 12. 2018
Ptá se: Zdeněk Ch.

A ještě poslední otázka prosím.
Jak vypadá proces, když si něco objednám ze zahraničí mimo EU.
Na internetu zaplatím zboží nad 150 EUR . Co se teď stane? Musím proaktivně vyplňovat nějaké papíry? Nebo je dostanu k vyplnění od celního úřadu?
Moc děkuji za odpovědi a přeji krásný den.

Odpovídá: Olga Sehnalová

Česká pošta (i jakýkoliČeská pošta (i jakýkoliv jiný dopravce) sama kontaktuje ohledně Vaší zásilky celní správu. Ta zásilku uloží v dočasném skladu a sama Vás kontaktuje ohledně následného postupu. Zašle Vám oznámení o příchodu zásilky ze zahraničí, ve kterém specifikuje, jaké dokumenty je třeba doložit. Nabídne Vám i služby celní deklarace. v jiný dopravce) sama kontaktuje ohledně Vaší zásilky celní správu. Ta zásilku uloží v dočasném skladu a sama Vás kontaktuje ohledně následného postupu. Zašle Vám oznámení o příchodu zásilky ze zahraničí, ve kterém specifikuje, jaké dokumenty je třeba doložit. Nabídne Vám i služby celní deklarace.

14. 12. 2018
Ptá se: Karel Vyhnis

Dobrý den,
věříte v protekcionismus? Myslíte, že má smysl i v globalizovaném světě 21. století? Není lepší, když se každá věc vyrobí tam, kde je to nejefektivnější, a ne tam, kde to někdo nepřímo nařídí?

Odpovídá: Olga Sehnalová

Já úplně nevěřím v absolutní globalizaci :) Podle mě koncept vyrábět za každou cenu tam, kde je to nejlevnější, není udržitelný.

14. 12. 2018
Ptá se: Nešťastný

Sháněl jsem k Vánocům dlouho dárek pro otce, který jak se nakonec ukázalo měli pouze v USA. Dost mě překvapilo, že za zboží, které prostě není sehnatelné tady v Evropě (opravdu jsem se snažil!) musím navíc platit jak dph tak clo, protože bylo dražší. Neplánujete s tím do budoucna něco udělat? Nepřijde mi to úplně fér.

Odpovídá: Olga Sehnalová

DPH a clo se platí ze zákona, který nezohledňuje to, jestli na daném trhu existuje stejné zboží či nikoliv.

14. 12. 2018
Ptá se: Iva N.

Dobrý den jak je prosím možné že z jednoho eshopu v Číně (např aliexpress ) je poštovné zadarmo u polozek za pár korun (doručí to Česká pošta) a u jiného obchodu v Číně je to za desítky eur? A jak je možné že z Čech to stojí cca 100kc? Děkuji

Odpovídá: Olga Sehnalová

Již jsem odpověděla.

14. 12. 2018
Ptá se: Martin Fajgl

Dobrý den,
Trump jako obhajovač cel rád říká, že zavedená cla platí Čína, Evropa a další země, na které jsou cla uvedeny. Když si jdu na poštu pro zboží objednané z Číny, přijde mi, že clo platím já a ne Čína. Jak to vidíte Vy?

Odpovídá: Olga Sehnalová

Prezident Trump očekává, že zavedením cel ochrání americké výrobce. Americký spotřebitel při nákupu z jiných zemí clo také musí platit.

14. 12. 2018
Ptá se: Iva N.

Dobrý den, budu muset zaplatit DPH a clo když jsem si právě objednala zboží z Británie, z britského eshopu , a poštou z Británie zboží nad 150Eur přijde, protože ho mají ve skladu právě tam, ale zaplatit fakturu jsem musela na australský bankovní účet? Bude se to při dovozu hodnotit jako dovoz v rámci EU? Děkuji

Odpovídá: Olga Sehnalová

Rozhodující není dle mého názoru forma platby, ale země odeslání.

14. 12. 2018
Ptá se: Alena P.

Dobrý den, ráda bych se zeptala, zda mohu reklamovat zboží zakoupené u mezinárodního řetězce v jiné zemi EU na jeho pobočce v ČR. Nebo zda reklamace musí být provedena v zemi nákupu. Děkuji

Odpovídá: Olga Sehnalová

Takto reklamovat lze pouze v případě, kdy takovou možnost nadnárodní řetězec nabízí.

14. 12. 2018
Ptá se: jaroslav

Celníci , kontrolují objednané zboží krom jiného i stylem že otevřou balíček a ,,dobře" placený specialista ihned určí , jestli jde o padělek...pokud ano, tak jej nepošlou dál ale stopnou jej... (zdefraudují)
A objednavatel nemá jak peníze tak ani balíček , aniž by ta věc byla život ohrožující...
Místo toho bych viděl že by ,,měli" nalepit na zboží smajlíka s odkazem že jde o atrapu ! Aby si toho byl příjemce vědom - ovšem atrapa se urćuje většinou dle ,,loga" značky , protože bez něho nelze nikdy určit s jakým originálem jej konfrontovat .
Ve stejném duchu se zachází i s odděvy které mají na sobě těžko odstranitelné logo...místo aby jej ,,přepálili" značkou VANTED a dali jej dál do oběhu charity , dělají defraudaci také ..
Tyhle orace nemají s ochrannou známkou nic společného , kdyby šlo skutečné o jádro věci , museli by namátkově kontrolovat i lidi , běžně na veřejnosti a případnou značku padělku jim strhnout z odděvu, popř.zabavit.....a tohle je jaksi nemyslitelné .
Kdy podle vás tohle darebáctví hraní si na osvoboditele bude utlumeno?Protože i věci (ne potraviny!) které se vyrábí na více místech v Evropě, mají dvojí kvalitu, příkladem uvedu zahradní -lesnickou techniku. Původem sídlící v severských zemích jako je ve ŠVÉDSKU , FINSKU... začnou vyrábět v POLSKU ale ta samá věc je podstatně jiné kvality, než ze své mateřské země, a to vše pod logem ORIGINAL...co vy na to ?

Odpovídá: Olga Sehnalová

Celníci musí postupovat podle zákona, v případě, že se jedná o padělek, nemají jinou možnost než jej zabavit. Proti dvojí kvalitě v Evropském parlamentu usilovně bojuji řadu let, chci, aby rozdílná kvalita značkových výrobků byla postihována jako nekalá praktika.

14. 12. 2018
Ptá se: Adam Čapek

Dobré dopoledne paní doktorko,
domníváte se, že by firmy měly automaticky zabezpečovat nákupy na internetu přes platební portál banky a nenechat zákazníka zadávat platební údaje na méně zabezpečeném firemním portálu, jak je tomu v případě dopravní společnosti FlixBus? Domníváte se, že jsou firemní stránky zabezpečeny dostatečně? A činí v tomto ohledu Evropský parlament nějaká opatření? Děkuji za Váš čas. S úctou Adam Čapek.

Odpovídá: Olga Sehnalová

Stávající legislativa již určuje pravidla pro to, aby bylo provedení platby bezpečné, včetně ochrany osobních údajů, a obchodníci se jimi musí řídit. Pravidla pro online obchodování nyní obecně procházejí celkovou revizi v souvislosti s tím, jak se e-commerce v EU rapidně rozvíjí.

14. 12. 2018
Ptá se: petr

Dobrý den
pokud si objednám mobilní telefon přes alliexpres z číny a hodnota telefonu je vyšší než 144 dolarů, platím za něj clo, popř. v jaké výši? Děkuji za odpověď

Odpovídá: Olga Sehnalová

Pokud hodnota Vašeho zboží přesáhne 150 EUR, clo budete muset zaplatit, případně také DPH. Výše se stanoví dle konkrétní hodnoty zboží a celního sazebníku.

14. 12. 2018
Ptá se: Michal Drobný

Dobré ráno, přeji. Chystá teď EU nějaké změny pro online služby a online nakupování?

Odpovídá: Olga Sehnalová

Ano, chystá, celou řadu. V Evropském parlamentu nyní revidujeme spotřebitelkou legislativu jako celek, připravují se nová pravidla pro online platformy, například aby byly transparentnější srovnávače zboží a služeb, zlepšil se proces reklamace atd. O těchto věcech průběžně informuji na svých stránkách.

14. 12. 2018
Ptá se: Milos

Dobrý den, jednoduchá otázka. Chci si koupit na eshopu v USA kalhoty Levi's, cena 48$. Budu platit u nás DPH a clo? A když tak kolik procent, případně jde bych tuto informaci nejlépe ověřeně získal. Děkuji, Miloš

Odpovídá: Olga Sehnalová

Pokud hodnota zásilky překročí 22 EUR, zaplatíte DPH. Pokud překročí 150 EUR, zaplatíte vedle daně i clo. Přesné informace Vám poskytne celní správa.

14. 12. 2018
Ptá se: Laďa B.

Dobrýden ! Od jaké částky se platí clo z Číny ? Děkuji za odpověď.

Odpovídá: Olga Sehnalová

Již jsem odpověděla v předchozí odpovědi.

14. 12. 2018

Dobrý den,koupila jsem přez e shop v Mallu lednici,přivezli ji ale silně poškozenou,žádám tedy o novou,nepoškozenou,,ale již ji nemají,žádám o odvoz a vrácení peněz,ale chtějí na mě opětovné zabalení a postavení k prvním dveřím,nevědí ale k kolik hodin a pod.Jsem seniorka,žiji sama a toto se mi zdá jako šikana,nezavinila jsem že mi byla poslaná vadná lednice a nyní s tím mám jen problémy.jako kompenzaci mi nabídli 1000kč na další nákup,ale já bych možná spíš akceptovala vyšší slevu na dodané zboží,s tím ovšem nesouhlasí,Už nikdy od nich nic nekoupím.prosím o radu.Třebínová tel.č.604 797 793

Odpovídá: Olga Sehnalová

K zodpovězení tohoto dotazu potřebujeme některé další doplňující informace, předávám Váš dotaz kolegovi, který má na starost moji spotřebitelskou poradnu, a který Vás bude ještě dnes kontaktovat na uvedené telefonní číslo.

Dovolte mi poděkovat za všechny dotazy a popřát všem čtenářům poklidné prožití svátků, ideálně bez reklamací :-) Olga Sehnalová

 

Právě se děje

Další zprávy