Štrasburk - Alespoň jednou týdně sleduje nebo zpětně přehrává seriály a filmy on-line více než polovina uživatelů internetu v Evropské unii.
Zatím ale platí, že vysílatelé, kteří chtějí své internetové a digitální služby nabízet v dalších státech EU, mají značný problém získat příslušnou licenci a její vyřizování se navíc často táhne neúměrně dlouhou dobu.
Evropský parlament chce dosavadní praxi změnit. Výbor pro právní záležitosti schválil proto tento týden návrh, na jehož základě bude vysílatelům usnadněno publikování obsahu na internetu napříč unií.
Projednávané nařízení má zajistit, aby měli lidé kdekoliv v Evropě přístup k pořadům vysílatelů z jiných zemí. Opatření se kromě sportovních pořadů, seriálů a filmů vysílaných on-line týká také zpravodajských pořadů.
Bude stačit licence v jedné zemi
Pokud bude návrh nařízení schválen a další instituce EU jej posvětí, postačí, aby vysílatelé, kteří chtějí nabízet obsah na internetu napříč Evropskou unií včetně živých přenosů, získali licenci pouze v jednom z členských států a ne v každém zvlášť.
Provozovatelé, nabízející balíčky kanálů, budou mít navíc možnost snadněji kupovat autorská práva na programy z jiných členských států pomocí organizací zastupujících držitele těchto práv.
O návrhu bude hlasovat europarlament a velká většina poslanců se shoduje, že je nezbytné jej prosadit.
Na druhé straně se ovšem předkladateli návrhu, německému sociálnímu demokratovi Tiemu Wölkenovi, nepodařilo prosadit zrušení takzvané geoblokace. Ta umožňuje provozovatelům internetových platforem a dalším poskytovatelům audiovizuálního obsahu blokovat uživatelům internetu z ostatních zemí EU přístup k on-line obsahu.
Jestliže geoblokaci zahrnou vysílatelé a držitelé autorských práv do smluv, které spolu uzavírají, zůstane on-line obsah uživatelům z určitých zemí i nadále zapovězen.
"Šance vytvořit evropské divácké publikum byla zmařena," komentoval konečnou podobu svého návrhu Wölken. "Konzervativní síly postavily zájmy velkých hráčů na trhu s audiovizuálním obsahem nad zájmy milionů evropských občanů iracionálním, nevyváženým způsobem," zlobil se.
Lukrativní byznys
Lobbisté v europarlamentu se lukrativní byznys s exkluzivními právy, jež nejsou dostupná v celé EU, snaží udržet za každou cenu. Největší zájem je mezi uživateli internetu o sportovní přenosy a hrané filmy. Jen příjmy za reklamy umisťované v rámci digitálního obsahu představují každoročně částku čtvrt bilionu dolarů (5,3 bilionu Kč).
"Pod záminkou kulturní odlišnosti se tímto evropští vysílatelé zříkají možnosti plně se adaptovat do digitální éry," dodal Wölken.
Právě podpora kulturní odlišnosti a stávajících modelů poskytování autorských práv byly hlavními argumenty europoslanců z konzervativních frakcí europarlamentu, proč geoblokaci zachovat.
Již letos v květnu schválil Evropský parlament nová pravidla, umožňující evropským občanům využívat předplatné filmů, hudby a dalšího on-line obsahu i tehdy, když jsou v zahraničí na dovolené, studijním pobytu nebo služební cestě.
Poptávka po on-line televizních a rozhlasových pořadech mezi uživateli internetu v EU neustále stoupá, zejména mezi mladými lidmi. Nová nařízení programovou nabídku on-line obsahu výrazně rozšíří.