Brusel - Evropská unie se zatím neshodne na tom, zda na mezinárodních letištích instalovat skenery, které umožní letištním pracovníkům vidět, co mají cestující pod oblečením.
Evropští experti se ve čtvrtek sešli v Bruselu, aby o možnosti celoevropských regulací jednali.
Debata o tomto opatření se rozvířila po nezdařeném vánočním útoku nad americkým Detroitem. Nigérijes Umar Farúk Abdulmutallab tehdy pod spodním prádlem na svém těle do letadla společnosti Northwest propašoval přes osmdesát gramů trhaviny PETN, kterou se pokusil zapálením přivést k výbuchu.
Podle všeho tak v bombě nebylo nic, co by zaznamenaly dnešní letištní rámy.
Skenery sem
Jak Nizozemsko, ze kterého letadlo vzlétlo, tak Spojené státy, kam mířilo, již oznámily, že se zavedením letištních skenerů počítají. Stejný krok potvrdily také Kanada a Velká Británie, která již od října testuje jeden z přístrojů na letišti v Manchesteru.
Amsterdamský Schiphol má nyní k dispozici 15 skenerů a dalších 60 jich chce nakoupit. Během tří týdnů tak jimi mají procházet všichni pasažéři mířící do USA. Pokud se nebudou chtít takto očím bezpečnostních pracovníků vystavit, mohou si místo toho zvolit důkladnou tělesnou prohlídku.
Spojené státy nyní používají 40 skenerů na 19 letištích a už v říjnu oznámily, že jich nakoupí dalších 150.
Vypracování studie zohledňující výhody skenerů nařídil i francouzský prezident Nicolas Sarkozy. Ne všechny státy však jejich používání vítají.
Přehánějí to Američané?
Belgický ministr dopravy Etienne Schouppe označil ve čtvrtek před jednáním evropských expertů tyto kroky za "nepřiměřené".
"Musím ale říci, že mám dojem, že (Američané) přehánějí. Nevím, jaký druh kontrol dosud používali, ale tady v Belgii a na valné většině evropských letišť jsou bezpečnostní kontroly dostatečné," prohlásil dle agentury AP.
Dodal však, že společná evropská pozice je v tomto ohledu nutná.
Podle mluvčího EU Fabia Pirotty čtvrteční jednání žádné jasné stanovisko nepřinesou, cílem je prý pouze probrat obecnou bezpečnostní situaci.
Euroskenery na prodej
Evropská komise uvažovala o zavedení celoevropské regule týkající se letištních skenerů už roku 2008, poslanci Evropského parlamentu ji však tehdy odmítli s poukazem na soukromí cestujících i možná zdravotní rizika.
Pokud by se členské státy na celoevropském zavedení skenerů dohodly, bude zřejmě trvat několik měsíců, než by příslušný návrh prošel Evropským parlamentem.
Ten by mohl ze současné situace sám těžit. Nabídl totiž k prodeji šest svých nepotřebných skenerů, které byly objednány po útocích z jedenáctého září. Že se to děje právě teď je však prý jen shodou okolností.