New York - Slyšeli jste během dneška nějakou dobrou zprávu? Měli byste, jelikož podle vědců se šíří rychleji než zprávy špatné.
V médiích jich možná mnoho nenajdete, s rozvojem elektronické komunikace se ale akademikům otevřel zcela nový prostor pro výzkum procesu sdílení informací.
Zjistili tak, že i kdyby ve zpravodajství převládaly negativní články, mezi lidmi se budou šířit spíše pozitivně laděná sdělení, vyplývá z výzkumu akademiků několika univerzit, o němž informoval deník The New York Times.
Lidi zajímá reakce druhých
K prozkoumání toho, jaké informace si mezi sebou lidé předávají nejrychleji, využívali vědci jak metody neurologického výzkumu, tak sledování e-mailové komunikace a příspěvků na internetu.
Ze zkoumání běžné mezilidské komunikace, zahrnující i rozhovory z očí do očí, pak zjistili, že tyto konverzace mívají spíše pozitivní než negativní nádech.
"Pokud něco sdělujete svým známým a kamarádům, mnohem více vás zajímá, jak zareagují," uvedl sociální psycholog Jonah Berger z Pensylvánské univerzity s tím, že u médií podle něj tento aspekt odpadá. Tam jde především o prvotní upoutání pozornosti. Své známé lidé rozesmutnět nechtějí.
K dalšímu výzkumu použili vědci tisíce článků na webu The New York Times a sledovali četnost jejich sdílení. Opět dospěli k závěru, že čím pozitivnější článek je, tím spíše ho lidé budou sdílet se svými známými. Mezi favority se tak dostaly i články ze sekce Věda.
Negativní emoce z pozitivních zpráv?
Čtenáři rovněž častěji sdíleli články, které byly zajímavé či vtipné, v některých případech ale i ty, které vyvolávaly emoce jako vztek či úzkost. Na vysloveně špatné či smutné zprávy ale neměli potřebu své známé upozorňovat.
Otázkou však zůstává, zda pozitivní zprávy v publiku také vyvolávají příjemné pocity. Některé studie dokazují, že tomu tak vůbec být nemusí. Platí to obzvláště u zpráv šířených na sociálních sítích.
Vědci z Utahu zjistili, že čím delší čas tráví lidé na Facebooku, tím spíše v nich zakoření pocit nespravedlnosti, zároveň nabývají dojmu, že jejich život je méně šťastný než život jejich facebookových přátel.
Podobné výsledky vykázala i německá studie, která mluví dokonce o "přebujelé závisti" a "závistivých emocích" mezi častými uživateli Facebooku.