Čína stahuje své supervlaky. Sníží i jejich rychlost

Václav Viták
12. 8. 2011 11:30
Kvůli tragické nehodě se zastaví i stavba vysokorychlostních tratí
Čínské ministerstvo železnic snižuje kvůli bezpečnosti rychlost supervlaků z 350 na 300 km/h.
Čínské ministerstvo železnic snižuje kvůli bezpečnosti rychlost supervlaků z 350 na 300 km/h. | Foto: Reuters

Peking - Čínská státní firma vyrábějící rychlovlaky stáhne načas z provozu 54 souprav. Chce je zkontrolovat a opravit.

Jedná se o vlaky, které jezdí na trase Peking - Šanghaj. Firma to oznámila jen den poté, co čínská vláda pozastavila projekty nových rychlostních tratí, a to v důsledku katastrofální srážky dvou vysokorychlostních vlaků u města Wen-čou.

U všech chystaných tratí se musí posoudit jejich bezpečnost, teprve poté bude případně vydáno stavební povolení. Kontrolou projdou i již provozované vysokorychlostní tratě.

Čínská vláda také ve středu rozhodla, že na tratích budou dočasně zavedeny rychlostní limity. Čína však bude "dál neochvějně rozvíjet tratě pro vysokorychlostní soupravy," ujistil ve svém prohlášení kabinet v Pekingu.

Ministerstvo železnic také sdělilo, že upravuje jízdní řády pro všechny vysokorychlostní tratě, které vstoupí v platnost v druhé polovině srpna.

"Rychlost na vysokorychlostní trati, spojující Peking a Tchien-ťin, Šanghaj a Chang-čou, bude snížena o 50 kilometrů na 300 km/h. Ceny jízdenek se sníží o pět procent. Počet vlakových souprav jezdících na trati Peking - Šanghaj bude snížen ze stávajících 88 na 66," stojí v prohlášení.

Otazníky kolem vyšetřování

Nehoda u Wen-čou, která si 23. července vyžádala nejméně 40 obětí, vyvolala v Číně obrovskou nevoli, kterou ještě zvýšil následný postup vlády.

Novináři ve státních médiích totiž dostali zákaz pátrat po jejích příčinách. Tento pokyn se ovšem dostal na internet, kde vyvolal pobouření a obyvatele utvrdil v přesvědčení, že vláda chce zabránit důslednému vyšetření příčin smrtelné kolize.

Stejně tak proniklo na veřejnost i další "tiché" nařízení centrálních orgánů: Právníci, kteří by chtěli zastupovat pozůstalé po obětech tohoto železničního neštěstí, žádající kompenzaci od státu, k tomu musejí nejprve získat vládní povolení.

Čínské ministerstvo železnic příčiny nehody u Wen-čou stále vyšetřuje. Projíždějící rychlovlak během ní zezadu narazil do dalšího, který v tu chvíli stál na trati. Zatím se uvádí, že příčinou byl zřejmě blesk, který vyřadil z provozu signální zařízení.

"Už tím nikdy nepojedu"

Foto: Reuters

Na čínském internetu mezitím pokračuje bouřlivá debata, která je pro čínské centrální orgány velmi nepříjemná, a to jak z politických, tak ekonomických důvodů.

Zklamání Číňanů z vysokorychlostních vlaků, které se staly vlajkovou lodí čínského hi-tech průmyslu, je enormní. Supervlaky se ze dne na den změnily pro obyvatele v symbol prokletí.

Průzkum provedený po nehodě podle anglicky psaného čínského serveru GlobalTimes.cn ukázal, že 73 procent Číňanů už nikdy nechce tímto dopravním prostředkem cestovat. Jen 27 procent respondentů si zachovalo důvěru v tento způsob dopravy.

Číňanům, kteří po Wen-čou zanevřeli na vysokorychlostní tratě, však jejich předsevzetí zřejmě - hlavně z finančních důvodů - dlouho nevydrží. Čínský dopravní systém je totiž na vlakové přepravě závislý. Cestování letadlem je pro většinu obyvatel stále příliš drahé.

I když její cenu ministerstvo sníží, jízdenka na rychlovak není levná. Pořád je ale dvakrát až třikrát levnější než letenka. Dostat lístek do normálního vlaku je přitom složité, protože tam je zájemců téměř vždy více než nabízených míst.

Zvláště v lednu během svátku čínského nového roku, kdy je zvykem vracet se domů, železnice doslova praskají ve švech.

Podle agentury Nová Čína železnice například letos v tomto období přepravila na 2,8 miliardy pasažérů. Obyvatelstvo proto bude zřejmě muset vzít supervlaky rychle znovu na milost.

 

Právě se děje

Další zprávy