Chorvaté hledají u moře daňové hříšníky

ČTK Zahraničí ČTK, Zahraničí
2. 8. 2013 11:39
Revizoři pátrají v letoviscích po porušování přísných daňových předpisů
Foto: Aktuálně.cz

Záhřeb - Chorvatská letoviska přitahují kontrolory z chorvatských finančních úřadů. K moři si však nejezdí odpočinout, ale pátrat po porušování velmi přísných daňových předpisů.

Jak informují chorvatská média, ministr financí Slavko Linić a jeho podřízení už mají kvůli nekompromisnímu prosazování zákonů řadu nepřátel po celém pobřeží.

Zatím poslední obětí je oblíbená cukrárna Donat v centru dalmatského Zadaru, která je široko daleko vyhlášená svou zmrzlinou. Daňoví kontroloři ve středu na její dveře připevnili pečeti. Podnik zavřeli na celých pět dnů, a to uprostřed nejrušnější turistické sezony.

K rozhodnutí jim přitom stačila věc, kterou třeba v České republice nikoho ani nenapadne trestat - přebytek v kase. Sedm kun (asi 25 korun), které v registrační pokladně přebývaly, teď přijde majitele cukrárny draho.

Kromě pětidenního doslovného "zavření krámu" totiž hrozí v Chorvatsku podniku v takovém případě pokuta v řádu desítek tisíc kun.

Podobnou zkušenost přitom minulý týden udělala i majitelka baru na druhém konci zadarského starého města, které proti záznamu v pokladně přebývalo v zásuvce s penězi dokonce 128 kun (450 korun). Inspektory neobměkčilo ani tvrzení, že jsou to peníze ze spropitného.

Ministr Linić ale nepřipouští, že by jeho podřízení byli příliš přísní, nebo dokonce zneužívali své postavení. "Lidé si zvykli neplatit daně, a podvádět tak ostatní občany Chorvatska. Mám pro ně jedinou zprávu: budete dodržovat zákony a předpisy," řekl Linić v deníku Jutarjni list na adresu podnikatelů, kteří se stavějí proti vlně přísných kontrol a zavádění registračních pokladen i na těch nejmenších místech.

Nemilosrdný tlak na dodržování předpisů už vyústil v zavírání restaurací nebo barů i na dalších místech chorvatského pobřeží. Občas přitom nechyběly ani absurdní scény.

V centru Dubrovníku například nechal revizor schválně v cukrárně ležet účtenku na pultu. A než se pro ni po několika minutách vrátil, vyhodila ji prodavačka do koše. Když pak "zákazníkovi" potvrzení nebyla schopna vydat hned, vytáhl odznak kontrolora z finančního úřadu a podnik nechal na několik dnů zavřít.

Od letošního léta navíc musejí mít registrační pokladny. Nic nepomohly stížnosti na to, že vydáváním účtenek za každé rajče nebo okurku budou jen obtěžovat a zdržovat své zákazníky.

 

Právě se děje

Další zprávy