Brusel varuje Němce: Mýto tak, jak ho chcete, neprojde

Zuzana Kleknerová Zuzana Kleknerová
Aktualizováno 7. 1. 2014 14:20
Eurokomisař Kallas upozornil, že nesmí existovat slevy jen pro vozy z Německa
Rakousko mýtné vybírá.
Rakousko mýtné vybírá. | Foto: Reuters

Brusel/Berlín - Když se loni na podzim poprvé objevila zpráva, že Německo zavede mýto, do peněženek ale sáhnou jen cizinci, reagoval eurokomisař Siim Kallas překvapivě vstřícně.

Systém, kdy by si dálniční známku kupovali všichni, Němcům by se však investované peníze vracely na daních, podle něj není v rozporu s evropským právem.

Foto: Reuters

Teď ale Kallas mluví jinak. Nelíbí se mu detaily, které o chystaném mýtu zveřejnil týdeník Der Spiegel.

S plánem na zpoplatnění dálnic tak, jak ho zamýšlí nový německý ministr dopravy Alexander Dobrindt, podle něj Berlín v Bruselu narazí.

Slevy jen pro Němce?

Ministr Dobrindt chce slevu pro auta s menším obsahem motoru a také pro ekologicky šetrné vozy. Zatím to ale vypadá, že by zmiňovaná zvýhodnění měla platit jen pro auta s německou espézetkou.

Systém slev je totiž na vozy ze zahraničí jen obtížně přenositelný.

"Nesmí existovat žádné dálniční známky zadarmo ani slevy jen pro auta registrovaná v Německu," varoval Kallas v úterním vydání deníku Bild.

Foto: Reuters

Dělit auta do skupin podle toho, jaké vypouštějí emise, podle komisaře pro dopravu možné je. "Muselo by to však platit pro všechna auta, nezávisle na tom, v jaké zemi jsou evidována."

Tlak ze všech stran

Dobrindt, ministr za bavorskou CSU, která mýto pro cizince ve vládě prosadila, je tak pod tlakem hned z několika stran.

Brusel mu zakazuje zvýhodňování Němců. V německé koaliční smlouvě se zase jeho CSU zavázala, že zavedením mýtného nevznikne německým řidičům žádná větší finanční zátěž. Čili - že budou za své osobní motorové vozidlo platit stejně jako dosud.

Hned několik sousedních států, například Nizozemsko či Rakousko, navíc Německu za mýtné hrozí žalobami.

Angela Merkelová a Horst Seehofer, šéf CSU, která mýto ve vládě prosadila.
Angela Merkelová a Horst Seehofer, šéf CSU, která mýto ve vládě prosadila. | Foto: Reuters

Rakousko má sice dálniční známky už od roku 1997, tamní obyvatelé za ně však platí stejně jako cizinci.

Ukáže-li se, že německý zákon o mýtném, o němž je řeč v koaliční smlouvě, Rakušany jakkoliv diskriminuje, Vídeň podnikne právní kroky. K žalobě u Evropského soudního dvora v Lucemburku by se následně připojilo i Nizozemsko.

Kolik za známku

Ministr dopravy Dobrindt předpokládá, že by roční německá dálniční známka mohla stát kolem 100 eur (2750 korun). Řidiči ekologicky šetrných aut teď ale na daních platí podstatně míň.

Například roční daň za Volkswagen Polo v nejnižší motorové variantě je 60 eur.

Cizincům chce Berlín vyjít vstříc tím, že zavede také týdenní a měsíční dálniční známky.

Alexander Dobrindt by mýtné pro osobní auta rád vybíral už počínaje rokem 2015. Kvůli právním nejasnostem ho ale zřejmě bude muset odložit až na rok 2016.

 

Právě se děje

Další zprávy