Zdroj, který je obeznámen s příslušnou komunikací řízení letového provozu, naznačil, že pilot letu 302 z Addis Abeby se ocitl ve vážných problémech záhy po startu. "Break, break. Povolení k návratu! Prosím o vektor k přistání!" volal údajně v panice pilot už tři minuty po startu. Slovy "Break, break" si piloti v nouzových situacích vyžadují přerušení veškeré radiové komunikace mezi kontrolní věží a ostatními letouny.
V danou chvíli už i letoví dispečeři věděli, že s letem 302 něco není v pořádku. Let stroje Boeing 737 MAX 8 byl totiž hned od startu silně rozkolísaný; klesal a zase stoupal o stovky metrů. Po pěti minutách se spojení s letadlem zcela přerušilo.
Podivné na letu údajně nebylo pouze výškové kolísání, ale také rychlost letounu. "Rychlost je na tom to nejneobvyklejší," řekl The New York Times (NYT) bývalý pilot a expert na bezpečnost v letectví John Cox. "Letoun zrychloval mnohem více, než by měl," poznamenal Cox.
Z informací, které se podařilo NYT získat, se dá sestavit přibližný sled událostí během osudových minut. Přibližně minutu po startu pilot Yared Getachew, zkušený kapitán s více než 8000 nalétaných hodin, ještě klidným hlasem konstatoval "problém s řízením letu". Boeing v tu chvíli letěl příliš nízko. Během dvou minut se mu ale podařilo dostat do bezpečné výšky.
Poté ale dispečeři pozorovali, jak se stroj potácí v různých výškách. Kromě toho se letoun pohyboval nezvykle rychle. "Co se děje s tím letem?" ptal se nahlas jeden z letových dispečerů a dalším dvěma letounům v blízkosti nařídil, aby zůstaly ve vyšších hladinách. Do toho vpadlo panické volání kapitána letu 302. Povolení k návratu bylo okamžitě uděleno. Stroj opsal křivku - a pak se zřítil.
Mnoho informací o zřícení letounu společnosti Ethiopian Airlines, který měl namířeno do keňské metropole Nairobi, zatím zveřejněno nebylo.
Takzvané černé skříňky se záznamy o letu ve čtvrtek dorazily do Francie, kde je má analyzovat tamní úřad pro bezpečnost civilního letectví (BEA). Kvůli nehodě byly po celém světě vydány zákazy letů strojů Boeing 737 MAX.