Blesk zasáhne letadla často. Málokdy to končí tragédií

Roman Gazdík
2. 6. 2009 14:42
Zkrat elektrických vodičů je jednou z možných příčin havárie francouzského Airbusu
Zmizelým letounem je Airbus A330-200.
Zmizelým letounem je Airbus A330-200. | Foto: Reuters

Praha - Že blesk udeří do letadla během letu, je poměrně běžnou záležitostí, shodují se odborníci. Ve většině případů jsou však škody zanedbatelného rázu.

Právě úder blesku je považován za jednu z možných příčin neštěstí Airbusu společnosti Air France, který se v pondělí ztratil nad Atlantikem při letu z Brazílie do Francie.

"Odhadl bych, že devadesáti procentům pilotů se stalo, že je zasáhl blesk," prohlašuje moderátor stránky Professional Pilots Rumours Network Danny Fine. "Opravdu to není pro letadlo problém. Byl jsem zasažen, když jsem vzlétal z Gatwicku (letiště nedaleko Londýna). Byla to velká rána a nechal jsem se na to podívat inženýry."

"Není to nic tak neobvyklého, že do letadla udeří blesk," říká také Stanislav Suchý z Ústavu pro odborné zjišťování leteckých nehod v Praze. "U nás jsme však v civilním letectví nehodu způsobenou bleskem nešetřili."

Marné čekání na příbuzné
Marné čekání na příbuzné | Foto: Reuters

Tou vůbec nejhorší dosud prokázanou leteckou nehodou vyvolanou tímto způsobem byla katastrofa Boeingu 707 nad Marylandem v USA v roce 1963. Blesk tehdy zapálil palivovou nádrž, ta vybuchla a všech 81 lidí na palubě zahynulo.

K další větší letecké nehodě způsobené úderem blesku došlo o třináct let později, když se íránský Boeing 747 přibližoval k madridskému letišti. Zemřelo tehdy 17 lidí a na vině byl opět výbuch palivové nádrže.

Podle odhadů citovaných britským deníkem Daily Telegraph větší komerční letadla - jako Airbus 330, který zmizel nad Atlantikem - zasáhne blesk jednou za tři roky, aniž by to vyvolalo vážnější problémy. Menší letadla, která létají blíže zemi, bývají zasažena častěji, přibližně jednou za rok.

Zásah Boeingu 747 bleskem nad Ósakou

Většinou nedojde k větším škodám, než je sežehnutý trup nebo křídla. Blesky však mohou také způsobit zkrat elektroniky na palubě. Kolaps elektrického vedení je i jednou z teorií příčin zkázy airbusu společnosti Air France.

"Na palubě jsou složité obvody, antény. Že může dojít ke zkratu, je pravděpodobné," říká Stanislav Suchý.

Samotný zásah elektrického obvodu a následný zkrat je však podle editora londýnského časopisu Flight International Magazine Davida Learmonta řídkým jevem.

"Ale zkrat je ten termín, který byl (francouzskými úřady) použit," citoval ho časopis Time. "Zkrat znamená jiskry. Jiskry značí oheň. Spekulujeme, ale letadlo zmizelo."

Podobně jako za časů průkopníků letectví se i dnes snaží pilot vyhnout špatnému počasí, jak jen to je možné. Před letem absolvují brífink o počasí, o tom, co je čeká, je také informuje radarový systém.

 

Právě se děje

Další zprávy