Bašár a Asma utráceli za PR jmění. Masakry to skončilo

Zahraničí Zahraničí
13. 6. 2012 19:10
Síť PR firem se starala, aby syrský prezidentský pár působil "prozápadně"
Asma Asadová.
Asma Asadová. | Foto: YouTube

New York - Desetitisíce dolarů za vylepšení image ve světě zaplatili v posledních letech manželé Asadovi. Syrský diktátor a jeho manželka Asma přitom spolupracovali s těmi nejlepšími britskými a americkými PR firmami.

Jak píší The New York Times (NYT), jejich "imagemakeři" dřív pracovali pro vlády amerických prezidentů Billa Clintona a George Bushe nebo kabinet Margaret Thatcherové.

Nebýt lidového povstání, které syrský diktátor poslední rok topí v krvi, dál by vystupovali jako moderní a chic pár, který netouží po ničem jiném než po modernizaci země.

Média jim to "polykala i s navijákem". "On mluví anglicky a ona je atraktivní," popsal Andrew Tabler z Institutu blízkovýchodních studií ve Washingtonu pocit, jež z prezidentského páru novináři měli. 

"Pouštní růže"

Syrská opozice tvrdí, že brutální potírání protestů ze strany Asadových přívrženců a armády stálo život už bezmála 15 000 lidí, většinou civilistů.

Když se kolotoč vraždění začal na jaře 2011 roztáčet, vydal zrovna módní časopis Vogue profil Asmy Asadové. Nekonfliktní text představil v Británii narozenou a vystudovanou bývalou bankéřku jako "Pouštní růži".

První Asadův rozhovor pro americké médium od březnového vypuknutí nepokojů.
První Asadův rozhovor pro americké médium od březnového vypuknutí nepokojů. | Foto: repro ABC

Podle NYT platili Asadovi washingtonské PR firmě Brown Lloyd James měsíčně 5000 dolarů, jen aby s časopisem udržovala patřičné kontakty.

Ve stejném tónu vycházeli články i jinde. Přitom Sýrie je dlouhodobě lidskoprávními organizacemi považovaná za stát, kde o svobodě slova nemůže být řeč. Mučení a vraždy odpůrců režimu - včetně novinářů - jsou tam naprosto běžné.

Paris Match nazval Asmu "paprskem světla v zemi plné stínů" a "Dianou východu". Pro francouzský Elle byla nejlépe oblékanou ženou světové politiky. Pozadu nezůstal v roce 2008 ani americký The Huffington Post. "Asma Asadová: Syrská první dáma a přirozená krása," zněl titulek fotogalerie.

Pak se vše změnilo

Asadovi podle NYT zahájili svou PR kampaň v roce 2006. Kontaktovali londýnskou firmu Bell Pottinger. "Ona se chtěla dostat do klubu prvních dam," komentoval snažení Asmy majitel agentury Tim Bell.

Syrský prezident Bašár Asad s manželkou Asmou v Paříži u příležitosti summitu EU a středomořských států
Syrský prezident Bašár Asad s manželkou Asmou v Paříži u příležitosti summitu EU a středomořských států | Foto: Reuters

Po více než roce zpráv o syrských masakrech si už novináři z lifestylových časopisů nedovolí psát o Bašárovi a Asmě jako o "sympatickém oftalmologovi" a "nejpřitažlivější první dámě ze všech". Vogue dokonce článek o Asmě ze svého webu stáhl.

Rozhovory Asadovi také nedávají. Jediné informace o nich média v poslední době získala prostřednictvím úniku soukromých e-mailů. Manželka diktátora z kauzy vyšla jako žena posedlá nakupováním a Bašár jako cynik, nezajímající se o osud obyvatel, kterým má spravedlivě vládnout.

Do klubu prvních dam se Asma také nedostala. Manželky velvyslanců z celého světa ji naopak nedávno na internetu vyzvaly, ať se vzpamatuje a zabrání tomu, co dělá její muž - vraždění nevinných žen a dětí.

 

 

 

Právě se děje

Další zprávy