Archeolog-amatér našel zbytky obřího superhlodavce

man
16. 1. 2008 20:18
Král krysa z Uruguaye vážil víc než tunu
Podle uruguayských paleontologů vypadal rekordní hlodavec zhruba takto.
Podle uruguayských paleontologů vypadal rekordní hlodavec zhruba takto. | Foto: Fyzikální institut v Montevideu

Montevideo - Zásobárna zoologických objevů a nálezů se zdá být nevyčerpatelná. Nové překvapení přichystala vědcům Uruguay.

Nalezli tam dva až čtyři čtyři milióny let starou kostru hlodavce, který kdysi patřil mezi obyvatele Jižní Ameriky. Byl ale jiný než jeho potomci, na jaké jsme zvyklí.

Vážil více než tunu a jeho celková délka od hlavy k ocasu prý činila minimálně tři metry.

Jde o daleko největšího a nejtěžsího hlodavce, který byl kdy zdokumentován. Místní média mu přezdívají "Král krysa", zatímco stanice BBC hovoří o "tunové bestii".

Amatérský paleontolog objevil lebku zvířete s masivními řezáky na pobřeží, v oblasti známé jako Rio de La Plata. Experti tvrdí, že se nejednalo o agresivního tvora a podle tvarů čelistí se živil i ovocem a vodními rostlinami.

Zřejmě se však dokázal bránit útočníkům. "Hlodavci neběhají rychle, takže aby se ubránil nájezdníkům, vyvinul se postupně do takových rozměrů," citovala BBC Rudemara Blanca z Fyzikálního institutu v Montevideu.

Nově objevený druh byl nazván Josephoartigasia monesi na paměť urugayského paleontologa Alvaro Monese.

Dosud největší známá kostra hlodavce je také z Jižní Ameriky. Objevila se ve Venezuele. Tamní zvíře vážilo 700 kilogramů.