Washington - Americká armáda provedla test druhého hypersonického bezpilotního letounu Falcon HTV-2 (Hypersonic Test Vehicle 2), který je schopen letět rychlostí 19 800 kilometrů za hodinu i vyšší. S kluzákem však krátce po startu ztratila kontakt.
Start byl původně naplánován na středu, ale poté ho DARPA, výzkumná agentura americké armády, přesunula kvůli špatnému počasí na čtvrtek.
Letoun nejprve vynesla vysoko do atmosféry raketa Minotaur IV., která odstartovala z vojenské letecké základny Vanderbergh v Kalifornii v 16:45 SELČ.
Falcon se poté úspěšně oddělil od nosné rakety a inženýři ho z řídicího střediska navedli na stanovenou dráhu, po níž se vrací k Zemi. Během letu měl dosáhnout rychlosti 20 machů a vyšší neboli letět nejméně 20krát rychleji než zvuk.
Poté však došlo k přerušení kontaktu. DARPA na webu uvedla, že má devět minut záznamu. A vše prý nasvědčuje tomu, že Falcon dopadl do Tichého oceánu tak, jak bylo plánováno.
Nejrychlejší letoun světa
Cílem americké armády je vyvinout letoun, který by mohl doletět na kterékoli místo světa za méně než hodinu (a samozřejmě tam případně zahájit bombardování).
První letoun Falcon absolvoval zkušební let loni v dubnu. Letěl asi devět minut, z toho zhruba minutu a půl rychlostí 22 machů (26 700 km/h).
Palubní systém pak detekoval letovou odchylku, a navedl proto stroj z bezpečnostních důvodů do oceánu. Tento sestup byl kontrolovaný.
Falcon HTV-2 americké armády je nejrychlejším letounem na světě, jaký byl kdy postaven. Z Londýna do Sydney by doletěl za méně než hodinu, z New Yorku do Los Angeles za pouhých dvanáct minut. Za sekundu uletí téměř sedm kilometrů.
Jeho plášť přitom vydrží žár téměř 2000 stupňů Celsia, což je teplota, při které se taví ocel. To je také důvod, proč je vyroben z uhlíkatých vláken.
Americká armáda stroj testuje ve větrných tunelech, tam však inženýři mohou simulovat letové podmínky s rychlostí maximálně do 15 machů (18 240 km/hod).
Nejjednodušší test je ten reálný
Pro replikování podmínek za vyšších letových rychlostí by konstruktéři museli používat speciální impulsní větrné tunely, při kterých ale ráz s požadovanou rychlostí trvá pouze tisíciny sekundy.
Zkoušení letových vlastností hypersonického stroje by proto trvalo roky a stálo ohromné částky. I kdyby však inženýři kompletně otestovali Falcon HTV-2 v impulsním větrném tunelu, stále by nevěděli, jak se bude chovat při reálném letu.
Proto je ostrá zkouška tím nejjednodušším způsobem, jak nashromáždit potřebná data.
Pro druhý zkušební let v atmosféře konstruktéři upravili těžiště stroje, snížili úhel nátoku vzduchu a instalovali nový palubní kontrolní systém, který zvýší schopnost klapek na křídlech udržovat letoun ve stabilní poloze.
DARPA chce během druhého testu zjistit co nejvíce o dlouhých hypersonických letech. Falcon HTV-2 bude sledovat více než 20 zařízení na Zemi, na vodě, ve vzduchu a ve vesmíru, aby získalo co nejvíce dat pro další vývoj hypersonických strojů.
DARPA informovala o průběhu letu průběžně na Twitteru.