Alkohol ve filmech svádí k pití, potvrdila studie

Martin Novák Reuters Martin Novák, Reuters
4. 3. 2009 11:00
Výzkum provedli nizozemští experti na univerzitě v Nijmegenu
Foto: Reuters

Amsterdam - Když lidé vidí, jak ve filmech herci popíjejí alkoholické nápoje, mají sami sklon sáhnout po láhvi. Podobné to je i s televizní reklamou na alkoholické nápoje.

Úvaha, na které stojí mnoho marketingových teorií, nyní vědecky potvrdili experti z univerzity v Nijmegenu rozsáhlým výzkumem.

Dlouhodobě sledovali osmdesát lidí, které posadili před obrazovku do pohodlných kožených sedaček a nabídli jim, že během promítání mohou pít, co hrdlo ráčí.

Podle nich dobrovolníci vypili během hodiny u filmů či reklam, kde se objevoval alkohol, v průměru o jednu a půl láhve piva více než u filmů, kde se pivo, víno či jiné nápoje vůbec neobjevily.

Foto: Aktuálně.cz

"Je to vůbec poprvé, kdy se výzkum zabýval přímým vlivem účinků alkoholu v televizi na jeho konzumaci u diváků," uvedl šéf týmu vědců Rutger Engels.

Podle něj výzkum ukázal, že vliv je jednoznačný. Zejména rodiče dospívající mládeže by měli vědět, že filmy, kde se pije alkohol, mohou v tomto směru ovlivnit jejich děti, říká Engels.

Nizozemci však nevolají po tom, aby se ve filmech přestalo pít nebo aby byly zakázány reklamy na lihoviny.

Některé evropské země se v posledních letech nicméně myšlenkou omezit reklamy na alkohol zabývají, zejména s ohledem na mládež. Nejmarkantnější je to ve Velké Británii, ale v i České republice se něco podobného snažila prosadit dnes již bývalá ministryně Džamila Stehlíková.

 

Právě se děje

Další zprávy