Amsterdam - Když lidé vidí, jak ve filmech herci popíjejí alkoholické nápoje, mají sami sklon sáhnout po láhvi. Podobné to je i s televizní reklamou na alkoholické nápoje.
Úvaha, na které stojí mnoho marketingových teorií, nyní vědecky potvrdili experti z univerzity v Nijmegenu rozsáhlým výzkumem.
Dlouhodobě sledovali osmdesát lidí, které posadili před obrazovku do pohodlných kožených sedaček a nabídli jim, že během promítání mohou pít, co hrdlo ráčí.
Podle nich dobrovolníci vypili během hodiny u filmů či reklam, kde se objevoval alkohol, v průměru o jednu a půl láhve piva více než u filmů, kde se pivo, víno či jiné nápoje vůbec neobjevily.
"Je to vůbec poprvé, kdy se výzkum zabýval přímým vlivem účinků alkoholu v televizi na jeho konzumaci u diváků," uvedl šéf týmu vědců Rutger Engels.
Podle něj výzkum ukázal, že vliv je jednoznačný. Zejména rodiče dospívající mládeže by měli vědět, že filmy, kde se pije alkohol, mohou v tomto směru ovlivnit jejich děti, říká Engels.
Nizozemci však nevolají po tom, aby se ve filmech přestalo pít nebo aby byly zakázány reklamy na lihoviny.
Některé evropské země se v posledních letech nicméně myšlenkou omezit reklamy na alkohol zabývají, zejména s ohledem na mládež. Nejmarkantnější je to ve Velké Británii, ale v i České republice se něco podobného snažila prosadit dnes již bývalá ministryně Džamila Stehlíková.