Aféra na Ukrajině. Používá ministr ukradený mercedes?

Zahraničí Zahraničí
8. 12. 2011 13:50
Luxusní vůz ukradli loni ve Stuttgartu, skončil v garážích ministerstva spravedlnosti
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Kyjev - Ukrajina se už dlouho těší nelichotivé pověsti země, kde končí automobily ukradené jejich majitelům v Evropské unii.

Teď se tento problém dostal až do vlády. Ministr spravedlnosti Alexandr Lavrinovič čelí obvinění, že používá jako služební vůz černý Mercedes-Benz GL420 nahlášený jako odcizený dne 28. ledna 2010 německé policii ve Stuttgartu.

Ministra udal kupodivu poslanec vládní Strany regionů Valerij Konovaljuk. Tvrdí, že kradený mercedes označily úřady v Užhorodě v listopadu 2010 za konfiskovaný majetek, a přešel tak do vlastnictví státu.

Užhorod blízko slovenské hranice je bránou, kterou obvykle kradené vozy do země míří. Automobil dostal poznávací značku AA0021KM a Lavrinovič si jej pořídil, protože se mu líbil, uvedl poslanec na mimořádné tiskové konferenci.

Podle něj nejde o jediný případ. Systém, kdy kradená auta končí u politiků nebo vysoce postavených státních úředníků za zlomek jejich původní ceny, existuje už dlouho, tvrdí poslanec. "Není možné, aby ministr nevěděl, že jezdí v kradeném voze, který je v zahraničí evidovaný," dodal.

Ministrův mluvčí to označil za nesmysl. Uvedl, že Lavrinovič v žádném mercedesu nejezdí. Používá Toyotu Lexus.

Foto: Aktuálně.cz

Ze strany poslance prý jde o mstu, protože ministr se postavil proti zákonu o nových biometrických pasech, který předkládal právě Konovaljuk. Zákon nakonec parlamentem prošel, ale ukrajinský prezident Viktor Janukovyč ho vetoval právě na radu ministra spravedlnosti.

Spory se vedou o to, která firma má dostat zakázku na výrobu pasů. Konovaljuk prosazuje místní ukrajinskou společnost EDAPS, ministr údajně lobbuje za německou firmu Mühlbauer. 

List Kommersant-Ukrajina ale zjistil, že automobil s výše uvedenou poznávací značkou je skutečně registrován v majetku ministerstva spravedlnosti.

Velké německé terénní vozy, pokud možno s tmavými skly, k ukrajinským politikům neodmyslitelně patří. Třeba bývalá šéfka opozice, expremiérka Julija Tymošenková, před svým uvězněním ráda řídila Porsche Cayenne, které pak vyměnila za prostorný vůz Audi.

 

Právě se děje

Další zprávy