Kyjev - Ukrajina se už dlouho těší nelichotivé pověsti země, kde končí automobily ukradené jejich majitelům v Evropské unii.
Teď se tento problém dostal až do vlády. Ministr spravedlnosti Alexandr Lavrinovič čelí obvinění, že používá jako služební vůz černý Mercedes-Benz GL420 nahlášený jako odcizený dne 28. ledna 2010 německé policii ve Stuttgartu.
Ministra udal kupodivu poslanec vládní Strany regionů Valerij Konovaljuk. Tvrdí, že kradený mercedes označily úřady v Užhorodě v listopadu 2010 za konfiskovaný majetek, a přešel tak do vlastnictví státu.
Užhorod blízko slovenské hranice je bránou, kterou obvykle kradené vozy do země míří. Automobil dostal poznávací značku AA0021KM a Lavrinovič si jej pořídil, protože se mu líbil, uvedl poslanec na mimořádné tiskové konferenci.
Podle něj nejde o jediný případ. Systém, kdy kradená auta končí u politiků nebo vysoce postavených státních úředníků za zlomek jejich původní ceny, existuje už dlouho, tvrdí poslanec. "Není možné, aby ministr nevěděl, že jezdí v kradeném voze, který je v zahraničí evidovaný," dodal.
Ministrův mluvčí to označil za nesmysl. Uvedl, že Lavrinovič v žádném mercedesu nejezdí. Používá Toyotu Lexus.
Ze strany poslance prý jde o mstu, protože ministr se postavil proti zákonu o nových biometrických pasech, který předkládal právě Konovaljuk. Zákon nakonec parlamentem prošel, ale ukrajinský prezident Viktor Janukovyč ho vetoval právě na radu ministra spravedlnosti.
Spory se vedou o to, která firma má dostat zakázku na výrobu pasů. Konovaljuk prosazuje místní ukrajinskou společnost EDAPS, ministr údajně lobbuje za německou firmu Mühlbauer.
List Kommersant-Ukrajina ale zjistil, že automobil s výše uvedenou poznávací značkou je skutečně registrován v majetku ministerstva spravedlnosti.
Velké německé terénní vozy, pokud možno s tmavými skly, k ukrajinským politikům neodmyslitelně patří. Třeba bývalá šéfka opozice, expremiérka Julija Tymošenková, před svým uvězněním ráda řídila Porsche Cayenne, které pak vyměnila za prostorný vůz Audi.