Z Boleslavi do Moskvy: Jdu do Ruska. Vyplatí se to

Aleš Tůma
16. 3. 2008 13:15
Rozhovor s Martinem Jahnem před odchodem na východ
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Mladá Boleslav - Martin Jahn se za dva týdny ujme vedení ruské filiálky Volkswagen Group. Zodpovědný bude hlavně za prodej vozů společnosti VW v Rusku. Pro deník Aktuálně.cz hodnotil přísliby tamního trhu i uplynulé tři roky v roli personálního šéfa automobilky Škoda Auto.

A: Už se učíte Rusky?
Ano, bude to rychlejší než v případě němčiny - opráším ruštinu ze školy. Základní komunikace nebude problém, na tu jednací úroveň se budu muset dostat. Dávám si na to tři měsíce.

A: Jak dlouho hodláte v Rusku zůstat?
Kontrakt mám na tři roky, takže to je zatím můj plán.

A: Převezmete po návratu vedení celé Škody Auto?
Co budu dělat potom, nevím, ale určitě to bude něco zajímavého. Před třemi lety jsem neměl tušení, že bych dnes šel řídit Volkswagen Group do Ruska, takže bych nepředjímal, co budu dělat za další tři.

Zaměstnanci Volkswagenu rozhodují referendem o tom, jestli si nechají dobrovolně snížit mzdy. Podle vedení je to nutná podmínka, aby nemusela být továrna zavřena.
Zaměstnanci Volkswagenu rozhodují referendem o tom, jestli si nechají dobrovolně snížit mzdy. Podle vedení je to nutná podmínka, aby nemusela být továrna zavřena. | Foto: Reuters
Čtěte více:
Exvicepremiér Jahn míří do ruského Volkswagenu

A: Jak byste shrnul svoje působení jako personální šéf Škody? Loni nespokojenost odborů vyústila ve stávku...
Škodovka je největší průmyslový zaměstnavatel v Česku, nachází se ve fází poměrně dynamického růstu výroby. To samozřejmě přináší i řadu problémů. Tarifní vyjednávání bylo velmi dramatické, ale skončilo myslím docela dobrým výsledkem. Zavedli jsme taky nové programy vzdělávání a ochrany zdraví zaměstnanců, a moderní postupy v řízení lidských zdrojů. A vždycky se povedlo zajistit dostatek zaměstnanců.

A: I za cenu toho, že šlo o agenturní zaměstnance, kteří dostávali výrazně horší podmínky?
V oblasti agenturních zaměstnanců je potřeba hodně zlepšit, ale informace, jaké proběhly v médiích, považuji za přehnané.

Foto: Škoda auto
Čtěte více:
Dělníci z Polska ve Škodě otročili. Hrozí za to pokuta

A: Berete si do Ruska nějaké spolupracovníky?
Teď si přímo s sebou nikoho neberu, ale lidí ze Škodovky je v Rusku poměrně dost finanční ředitel VW Rus, šéf VW Financial Services, v závodě v Kaluze také pracuje poměrně hodně Čechů. Takže se mám na koho ze začátku spolehnout.

A: Jak vám v práci pomohly politické zkušenosti?
V politice jsem se naučil trpělivosti, a dobře poslouchat teď nemyslím poslouchat rozkazy, ale co ten druhý říká, a to se mi ve Škodovce velmi hodilo.

A: Co byste poradil českých firmám, které chtějí expandovat do Ruska?
Rusko je velmi dynamický trh. Myslím, že se tam vyplatí jit. Poradit se dá jedině trpělivost a dobrá příprava. Co se v Rusku dohodne, to platí. Ale tamní partneři chtějí vydělávat a hodně vydělávat, takže dohoda není jednoduchá. Pak je samozřejmě potřeba obrnit se trpělivostí při jednání s úřady a podobně. Je také potřeba počítat s tím, že ceny vstupů dramaticky rostou.

A: Není rizikem politická situace?
Politická situace v zemi je stabilní, mnohem lepší než za prezidenta Jelcina. Řekl bych, že Putin dal zemi jasný směr, bude se ekonomicky rozvíjet. Samozřejmě tam určitá nejistota je, ale to je ve všech takzvaných "emerging markets". Když se podíváme na dynamiku růstu, myslím, že šance převažují nad riziky.

A: To si zjevně myslí víc automobilek...
Ano, firem tam jde hodně. Továrny bude stavět třeba PSA nebo Mitsubishi. Na druhou stranu se počítá, že do roku 2013 vzroste trh na tři miliony aut ročně a může předstihnout Německo. Takže se tam vyplatí investovat. Tím spíše, když je dovozní clo na automobily 25 procent. Vozy střední a nižší třídy nemáte šanci prodávat se ziskem, pokud je nevyrábíte nebo nemontujete na místě.

Foto: Škoda Auto
Čtěte více:
Škoda Auto vydělala bezmála 20 miliard korun

A: Jak v konkurenci obstojí Škoda Auto?
Škoda se v Ruku prodává velmi dobře a má dobré jméno, perspektiva je určitě velká. Tím, že tam budeme vyrábět, budeme mít určitou nákladovou výhodu. Důležité je rozvinout kvalitní servis a dealerskou síť.

A: Uděláte si ještě před odjezdem čas na rozlučku se žižkovskými hospůdkami?
To nevím. Bohužel se to blíží tak rychle, že stačím udělat tak jednu dvě rozlučky s kolegy v Mladé Boleslavi. Ale neberu to jako úplný ochod z Česka, budu působit dozorčí radě Škody a zůstávám ve Svazu průmyslu a Sdružení automobilového průmyslu.

 

Právě se děje

Další zprávy