Praha - Většina manažerů větších firem nerozumí základním pojmům z podnikové ekonomiky. A to nejen v tuzemsku, ale i v ekonomicky vyspělejších zemích, například v Německu, Rakousku a Švýcarsku.
Vyplývá to z průzkumu, který si nechala zpracovat firma EuroProfis, jež se orientuje právě na vzdělávání lidí ve vysokých pozicích.
Podle výsledků průzkumu v testu ze základních ekonomických termínů uspěla pouhá 2,3 procenta respondentů.
Pojmům nerozumí ani vysokoškoláci
Testy přitom nebyly zaměřeny na znalosti ekonomické teorie, ale na schopnost pochopit a interpretovat údaje o firmě.
Otázky se týkají pojmů jako jsou náklady, výnosy nebo cash flow. Studie ověřuje třeba schopnost posoudit výkonnost podniku na základě pohledu na rozvahu a výsledovku.
"Dle našich interních zjištění nerozumí v průměru více než 95 procent zaměstnanců s vysokoškolským vzděláním nebo maturitou ani základním ekonomickým pojmům," řekla Jana Hajduová ze společnosti EuroProfis.
Firma v Česku rozjíždí projekt nazvaný European Business Competence Licence (po vzoru obdobného systému počítačového vzdělávání ECDL. Projekt běží už v několika evropských zemích a podporuje jej Evropská unie.
Související: