Velká válka veteránistů. Soud řešil, kdo smí dát razítko, že je auto dost staré

Marek Pokorný Marek Pokorný
18. 10. 2015 15:03
Dvě skupiny příznivců veteránských vozidel se přely o to, kdo smí dát razítko, aby staré automobily směly na silnici. A kdo tedy bude z vydávání osvědčení, že jde o původní historická vozidla, profitovat. Uvedených vozů přitom po silnicích jezdí nemalé množství – zhruba 22 tisíc. A v testování se proto točí nemalé peníze včetně toho, že ti, co dostanou uvedené razítko, mají devadesátiprocentní slevu na povinném ručení. Městský soud v Praze tento spor nyní uzavřel a potvrdil, že uvedená osvědčení smí vydávat pouze Federace klubů historických vozidel. Zamítl tak žalobu konkurenčního sdružení 1st Veteran US Car Club, které požadovalo, aby historická vozidla mohlo testovat také.
Praga Piccolo, asi nejrozšířenější vůz na československých silnicích na přelomu 20. a 30. let minulého století.
Praga Piccolo, asi nejrozšířenější vůz na československých silnicích na přelomu 20. a 30. let minulého století. | Foto: Zuzana Hronová

Praha - Fanoušek a znalec amerických veteránů Zdeněk Košárek se svými kolegy z 1st Veteran US Car Clubu řadu let dělal zkušebního komisaře a testoval historická vozidla, jestli jsou původní a zda mohou vyjet na silnici. A dával k tomu také potřebné razítko. Jenže před několika lety s tím musel přestat - sám přišel o razítko, že může vozidla testovat.  

Vyhláška ministerstva dopravy totiž říká, že komisaři musí být pravidelně proškolováni. Uvedené školení provádí Federace klubů historických vozidel, která však Košárka a další členy jeho sdružení odmítla na školení brát.

1st Veteran US Car Club se proto domáhá, aby federace nebránila jeho členům účastnit se školení. "Vydávají seznam osob, které mohou být podepsány pod těmi testy, ale nás z toho vyškrtli. Přitom jsme řadu let to testování prováděli," uvedl Košárek.

"My nemáme problémy, aby testovali. Ale musí to být v souladu se zákonem, to znamená stát se členem nějakého klubu pod naší federací,“ prohlásil prezident federace Jan Täubel.

Jenže Košárkův 1st Veteran US Car Club, který má zhruba 130 členů s 250 historickými auty, začlenění pod federaci odmítá. "Žádný předpis nestanovuje být jejich členem," reaguje Košárek.

Peníze, nebo prestiž?

Navenek se zdá, že jde o ješitnost a prestiž mezi příznivci starých aut. "Jsou v tom samozřejmě peníze. To testování je za úplatu," je si ale jistý Täubel a Košárek s ním výjimečně souhlasí.

Na tom, o jaké peníze jde, se obě strany ale už neshodnou. Zatímco Košárek naznačuje, že se v testování točí velké nelegální peníze, a tvrdí, že tomu chce zabránit, protistrana si myslí, že mu jde o pravý opak – aby na tom sám vydělával.

V Česku je zaregistrováno okolo 22 tisíc veteránů. A jejich majitelé za vydání osvědčení musí platit. A také každý rok chodit na "technickou". I ta něco stojí. Zato mohou na silnici, i když nesplňují například emisní i jiné limity. A mají také devadesátiprocentní slevu na povinném ručení.

1st Veteran US Car Club proto podal žalobu na federaci, aby jeho členům v účasti na školení nebránil a i oni mohli veterány testovat. Složitý spor soudy řešily čtyři roky. Tento týden nakonec padl pravomocný verdikt. Městský soud v Praze Košárkovu žalobu zamítl.

Testujte, ale bez razítka

Podle soudkyně Marcely Kučerové nemá Košárkovo sdružení na to, aby provádělo oficiální testování, nárok. A poukázala na to, že o tom, kdo může vozidla na historickou původnost v jednotlivých zemích testovat, rozhoduje Mezinárodní federace historických vozidel FIVA. A ta jej přenesla na již zmíněnou tuzemskou Federaci klubů historických vozidel. "Žalobce nikdy takové oprávnění neměl," poukázala Kučerová.

Podle ní nikdo Košárkově federaci nebrání, aby auta testovala. "Může testovat vozidla, zřídit si na to komisi, ale výsledky tohoto testování nemají právní relevanci z hlediska zákona," podotkla.

I když je verdikt pravomocný, podle Košárka spor nekončí. Jeho spolek prý podá dovolání k Nejvyššímu soudu.

 

Právě se děje

Další zprávy