Soul /Od našeho zpravodaje/ - Dvě moderní technologie se daly dohromady, aby si zákazník mohl koupit jídlo v bufetu, aniž by musel stát ve frontě.
Jihokorejští výzkumníci propojili mobilní telefon a radioidentifikační čipy (RFID). Výsledkem je, že si člověk může pohodlněji objednat hamburger.
Objednávka přes mobil
Jihokorejský provozovatel mobilních telefonů SK Telecom se domluvil se sítí bufetů McDonald's a jeho výzkumníci sestavili nový postup objednávání jídla, první svého druhu na světě. V minulých dnech otevřeli v západní části Soulu první pokusnou restauraci, kde je to možné.
Zákazník si nejdříve stáhne do svého mobilu speciální program umožňující připojení k internetu (v Jižní Koreji to umožňuje většina telefonů vyrobených po roce 2005). Na každém stole restaurace je jídelníček a u jeho jednotlivých položek jsou zabudovány čipy RFID, které vysílají signály. Na stole je umístěn skener, který signály rozpozná.
Zákazník připojí skener ke svému mobilu a namíří jím na názvy jídla a pití, které si chce objednat. Objednávka se ihned přenese do kuchyně. Co je důležité a odlišné od jiných možností "dálkové objednávky", platí se okamžitě přes účet mobilního telefonu. Až je jídlo připraveno, systém pošle textovou zprávu a zákazník si je vyzvedne u určeného pultu.
Bude se nápad líbit?
V prázdné restauraci by samozřejmě bylo jednodušší si jídlo rovnou objednat u pultu. Ale tvůrci programu zdůrazňují, že jeho výhody se uplatní hlavně v době oběda nebo večeře. Například v jihokorejských kancelářích se jednotně dodržuje polední přestávka přesně mezi dvanáctou a jednou hodinou, a jídelní zařízení bývají v tuto dobu velmi přetížená. Nový systém by měl odbavení o něco urychlit, a hlavně zbavit zákazníka nutnosti stát ve frontě, než se dostane na řadu. Místo toho může sedět u stolu.
Lee Joo-sik, viceprezident SK Telecom se při otevření pokusné restaurace nechal slyšet, že jejich systém se ještě tento rok jistě uplatní v dalších bufetech McDonald's i jiných restauracích, a to i v zahraničí. Představitelé restaurační firmy byli obezřetnější.
"Nejdřív musíme ověřit, jak bude systém v reálných podmínkách fungovat," uvedl marketingový ředitel McDonald's Korea John Kim. "Ještě je brzy uvažovat o jeho rozšíření do jiných provozoven. Nemluvě o cizích zemích."