Tisíc otázek a odpovědí za měsíc. Trump koná revoluci v politické komunikaci

Adam Růžička Adam Růžička
včera
Dva měsíce Donalda Trumpa v čele USA ukazují, jak jeho administrativa zásadně mění způsob, jakým politici oslovují veřejnost. Místo spoléhání na tradiční média vsází Trumpův tým na přímou komunikaci skrze sociální sítě, podcasty a živá vystoupení. Výsledkem je oslabení vlivu novinářů a větší kontrola nad veřejným diskurzem.
Donald Trump obklopen novináři.
Donald Trump obklopen novináři. | Foto: Reuters

Počínání Trumpa v úřadu amerického prezidenta provází nepřetržitá mediální přítomnost. Avšak nejde jen o reportování a popis kroků jeho administrativy, nýbrž i o cílenou snahu staronového šéfa Bílého domu a jeho týmu udržet se v záři reflektorů a být centrem pozornosti.

"Trump dělá revoluci v politické komunikaci," píše Charles Lipson, profesor politologie z Chicagské univerzity, v komentáři pro The Wall Street Journal.

Trump v tomto ohledu představuje výrazný kontrast ke stylu svého předchůdce Joea Bidena - jen během prvního měsíce svého vládnutí odpověděl na více než tisíc otázek od novinářů, což bylo sedmkrát tolik co Biden za stejnou dobu. Znatelné je také časté pořádání tiskových konferencí a setkání s médii v oválné pracovně. Přičemž Biden za celý svůj první rok ve funkci uspořádal pouhých devět tiskových konferencí. 

Nízké číslo z roku 2021 je spojené s pandemií covidu-19, nicméně podle projektu Kalifornské univerzity v Santa Barbaře se Bidenova komunikační odtažitost ani pak příliš nezlepšila - v letech 2022 a 2023 to bylo dvanáct tiskových konferencí a v posledním roce už jenom čtyři. 

Podle Lipsona nezahrnuje Trumpova strategie jen kvantitu, nýbrž i způsob komunikace. Jde především o snahu se systematicky vyhýbat tradičním mediálním filtrům a oslovovat veřejnost co nejvíce napřímo. Média, doslovně prostředníci, jsou zde obcházena, a to skrze akcent prezidentského týmu, zejména co se týče aktivity na sociálních sociálních sítích, frekventovanou účast v neformálních podcastech a upřednostňování nesestříhaných živých vstupů v televizi. 

"Považují mediální vystoupení za nepostradatelnou část svojí práce, nikoliv za její vyrušení. Chtějí dělat rozhovory a chtějí je dělat naživo, kdykoliv je to jen možné. Svá sdělení prezentují s nadšením a bez jakýchkoliv výčitek. Jsou ochotní, dokonce horliví konfrontovat své oponenty napřímo," píše Lipson a dodává, že takový způsob informování mnohem méně závisí na mluvčích a je daleko efektivnější, co se týče kontroly Trumpova týmu, jaká sdělení se dostanou na veřejnost.  

Trump si záměrně vybral vysoké představitele kabinetu na základě toho, jaké mají zkušenosti s vystupováním v televizi. Dan Bongino, jmenovaný zástupce ředitele FBI, například vedl denní pořad, který byl ještě v lednu sedmým nejposlouchanějším podcastem ve Spojených státech. Ministr obrany Pete Hegseth zase působil deset let jako komentátor konzervativní stanice Fox News a od roku 2017 spolumoderoval tamní ranní show. 

Hegseth nedávno zcela ignoroval washingtonský tiskový sbor, když oznámil záměr budovat americkou bojovou sílu, odstrašovat nepřátele a omezit byrokratické zatížení armády. Věc prezentoval ve virálním videu na internetu.

"Jeho prezentace byla precizní, efektivní a zakončená příslibem dalších podobných prohlášení. Stejnou strategii přebírají i ostatní členové administrativy, čímž vytvářejí vzorec, který pravděpodobně budou následovat i budoucí vlády," komentuje věc Lipson. 

Zároveň zdůrazňuje, že Trumpův cíl je ambicióznější než pouze snažit se odlišit od předchozí vlády. Zásadní obrat má spočívat v tom, že se již vůbec nesnaží vydobýt si přízeň tradičních sdělovacích prostředků, u nichž z historie předpokládá automatickou nevraživost - a to bez ohledu na to, co udělá. Jeho cílem je udržet si veřejnou podporu pro radikální změny a odklonit kritické hlasy. 

Lipson poznamenává, že takový komunikační styl je v něčem transparentnější než klasický model, kdy hlavní spojnicí mezi vládními činiteli a veřejností byli novináři. To také výrazně omezuje moc novinářské obce, která je tím odkloněna na vedlejší kolej. V tomto ohledu jde o pokračování trendu, jak politikové komunikují se svými příznivci v posledních letech. Přičemž Trumpův tým tuto proměnu využívá na maximum. "Otázka za bilion dolarů ale je, zda budou Trumpovy politické kroky fungovat stejně dobře jako jeho marketing," podotýká Lipson.

 
Standa Šilhanpřed 1 dnem

Pan Trump koná jenom dobro je skvělý. Fiala a Evropská politická elita kouká s otevřenou hubou a to ještě nenařkl jejich korupční machinace.

FM
František Macháčekpřibližně před 18 hodinami

Už aby ta revoluce přišla i k nám.

JT
jan tokypřed 1 dnem

Hotový oranžový Lenin!!

Právě se děje

Další zprávy