Sonda Kepler má poruchu. Nalezení druhé Země ohroženo

Petr Kubala, exoplanety.cz
3. 11. 2009 16:00
Kosmický dalekohled má hledat planety, na nichž by mohl být život
Malířova představa dalekohledu Kepler ve vesmíru.
Malířova představa dalekohledu Kepler ve vesmíru. | Foto: NASA

Washington - Kosmický dalekohled Kepler, do jehož mise vkládala americká kosmická agentura NASA velké naděje, má vážnou poruchu. Je téměř vyloučeno, že se mu v nejbližších třech letech podaří najít mimo naši Sluneční soustavu planetu o velikosti Země, na níž by byly podmínky vhodné pro život.

Sonda Kepler se vydala do vesmíru 7. března s cílem sledovat sto tisíc vybraných hvězd v souhvězdí Labutě. Její přístroje mají v dané oblasti exoplanety, tedy planety, které obíhají jiné slunce než to naše. Snaží se najít takové, které obíhají okolo své mateřské hvězdy v obyvatelné zóně, čili ve vzdálenosti, která umožňuje vznik a vývoj života podobného tomu pozemskému.

Kepler využívá metodu takzvané tranzitní fotometrie: Pokud exoplaneta z našeho pohledu přechází před svou hvězdou, dojde k nepatrnému poklesu jasnosti hvězdy a přístroje to zaznamenají.

Technický problém

exoplanety.cz

Článek byl připraven ve spolupráci s portálem exoplanety.cz, který se zabývá planetami mimo naši Sluneční soustavu a životem ve vesmíru. Nabízí také zasílání elektronického časopisu zdarma. V průběhu tohoto týdne zde vychází seriál o Gran Telescopio Canarias, seznam dílů naleznete zde.

NASA ale nyní oznámila, že kosmický dalekohled má technickou závadu. Podle dostupných informací se zdá, že tři zesilovače vytvářejí šum, který ruší pozorování kosmického dalekohledu. Vědci odhalili závadu už před startem při testech a podle svých slov měli velkou obavu, že se komplikace objeví.

Pro misi bylo údajně výhodnější nechat dalekohled odstartovat a řešit případné patálie až dodatečně, než se snažit technický problém vyřešit mechanicky, odkladem startu a rozebráním dalekohledu.

Do roku 2011 na druhou Zemi zapomeňte

Získaná data prý lze těžkopádným způsobem upravit při zpracování na Zemi do více méně použitelné podoby. Tento postup je však podle šéfa vědeckého týmu Williama Boruckiho až příliš komplikovaný a nevedl by ke kýženému výsledku.

Kosmický dalekohled Kepler.
Kosmický dalekohled Kepler. | Foto: www.exoplanety.cz

NASA proto připravuje software, jenž má problém odstranit nebo minimalizovat. "Záplata" ale nebude hotová dříve než v roce 2011. Do té doby mohou astronomové na hledání druhé Země zapomenout.

Na Zemi bouchají šampaňským

S notnou dávkou nadsázky můžeme říci, že v těchto chvílích na některých pozemských observatořích bouchá šampaňské.

"Odrovnaní Keplera" dává reálnou šanci astronomům s pozemskými dalekohledy, aby využili současný boom ve výzkumu exoplanet a byli to oni, kdo objeví první exoplanetu s parametry Země v obyvatelné zóně.