Praha - Dálnice D1 se mezi Měřínem a Velkým Meziříčím začne rozšiřovat už v sobotu 23. ledna. Pokud rekonstrukci nebude komplikovat počasí, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začne s bouracími pracemi.
Vytipovaný úsek je dlouhý a technicky komplikovaný. "My si od toho slibujeme, že když jej rozestavíme zavčas, tak bychom jej mohli mít v příštím roce hotový," řekl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Pokud by se s pracemi nezačalo už nyní v zimě, hrozilo by, že bude rozestavěný ještě v roce 2018.
Podle dlouhodobé předpovědi počasí předpokládá ŘSD, že zimní údržbu dálnice zvládne jen s pomocí sněžných pluhů, které by uvažovaným pracím neměly překážet. Podle Kroupy by ale vydatné sněžení situaci zkomplikovalo, některé práce by v takovémto počasí dělat nešlo, připustil.
Během uzavírky ŘSD předpokládá provoz ve dvou zúžených pruzích v obou směrech. Při extrémní nepřízni počasí nicméně ŘSD počítá se svedením provozu do jednoho pruhu v každém směru.
Zhotoviteli stavby, sdružení firem Eurovia a Strabag, stát za modernizaci sedmikilometrového úseku zaplatí jednu a čtvrt miliardy korun. "Se zhotovitelem stavby jsme domluveni na vzájemné spolupráci tak, že kdyby se stavba kvůli počasí zdržela, tak nám nehrozí žádné doplatky," poznamenal Kroupa.
Zatím Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo čtyři první rekonstruované úseky dálnice a další tři zůstávají rozestavěné z loňska. K těm by ještě v průběhu tohoto roku mělo přibýt dalších šest uzavírek, i když u části z nich předpokládá ŘSD během letoška zvládnutí pouze přípravných prací.
V březnu začnou práce na dalších třech úsecích: Hvězdonice – Ostředek, Psáře – Soutice a Ostrovačice – Kývalka. Výběrové řízení probíhá na zhotovitele rekonstrukce úseku mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži. "Máme ambici zahájit tam práce do června letošního roku," doufá v nekomplikovaný průběh soutěže Kroupa.
Celá rekonstrukce dálnice mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru je rozdělena do 21 úseků.