Jihlava - S novým vlakovým jízdním řádem ubudou na Vysočině dva páry rychlíků mezi Jihlavou a Pardubicemi.
Zčásti je nahradí osobní vlak. Počty regionálních spojů se nemění, u některých tratí ale nastanou výraznější změny u času příjezdů a odjezdů vlaků. "České dráhy (ČD) k nim přistoupily i kvůli změnám na železnici v sousedních krajích, řekla ředitelka krajského centra ČD na Vysočině Lenka Horáková.
Cestující se mohou těšit na nové soupravy. Nový jízdní řád začne platit v neděli 11. prosince.
Regionální vlaky podle Horákové na Vysočině neubudou ani kvůli avizovanému zdražení poplatku za používání kolejí od července 2012. "České dráhy mají s krajem smlouvu, musí všechno ujezdit," podotkl náměstek hejtmana Vysočiny Libor Joukl (ČSSD).
Vlaky budou jezdit rychleji
Časové posuny nastanou například u trati z Horní Cerekve přes Pelhřimov do Tábora. Vyplynuly z požadavků Jihočeského kraje a také z toho, že na této trati budou vlaky jezdit rychleji. Umožní to nasazení více modernizovaných vlaků Regionova. Trasy vlaků budou upraveny mezi Jihlavou, Třebíčí a Brnem.
Vlakové dopravy na Vysočině se dotknou také změny koncepce dopravy v Pardubickém kraji, pocítí je cestující ve směru přes Ždírec nad Doubravou do Havlíčkova Brodu. Osobní a spěšné vlaky budou na Pardubicku nově jezdit v takzvaných taktových polohách, to znamená v pravidelných časových intervalech.
Vysočina se ale zavedení takové dopravy brání, podle Horákové by to pro tento region s velkým počtem jednokolejných tratí nebylo výhodné. "My potřebujeme pokrýt hlavně špičky, ranní návozy do zaměstnání a do škol a odpolední svozy domů," dodala.
Sedmnáct nových motoráků
Kvůli zrušení dvou párů rychlíků z Jihlavy do Pardubic bude prodloužena trasa ranního osobního vlaku z Havlíčkova Brodu až do Pardubic. Tento vlak, který vyjíždí z Brodu po 08.00, zatím končí ve Ždírci nad Doubravou.
Do listopadu 2012 dodá firma Stadler na Vysočinu všech sedmnáct nových motorových vlaků Regio-Shuttle. Celkem budou stát 898 milionů korun. První vlak už železničáři v kraji od 28. října testují, pravidelně začne sloužit od nového roku.
"Konkrétní trať ještě vybíráme," doplnila Horáková. Nový vlak už jezdil na trati mezi Havlíčkovým Brodem a Humpolcem, zkušební provoz tam byl ukončen v těchto dnech. Podle Horákové nenastaly žádné technické problémy. Před nasazením vlaku Regio-Shuttle do běžného provozu se ještě musí dokončit administrativní záležitosti a školení strojvedoucích.
Regionální vlaky na Vysočině příští rok ujedou 3,9 milionu kilometrů, podobně jako letos. ČD na území kraje denně v průměru vypravují 349 vlaků.