V Hřensku začala sanace skály, přijde na 32 milionů

ČTK ČTK
3. 9. 2012 18:06
Silnice z Děčína do Hřenska by mohla být bez omezení průjezdná letos na podzim
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jan Langer

Hřensko - Silnice z Děčína do Hřenska a dál do Saska by mohla být bez omezení průjezdná letos na podzim.

V roce 2009 a 2010 se na ni zřítily dva skalní bloky, kvůli nimž je provoz omezen do jednoho pruhu a skálu musejí hlídat čidla napojená na semafory.

Sanace začíná v těchto dnech a bude stát 32 milionů korun.

Než k tomu stát dospěl, bylo potřeba vyřešit nezvyklý spor - zda za skálu odpovídá národní park, nebo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Nakonec se ale úředníci dohodli na kompromisním řešení.

Se stabilitou skal v údolí Labe jsou problémy dlouhodobě. Geologové odhadují, že situaci hodně zhoršila těžba pískovce v minulých stoletích a také odstřely, kterými se Němci po záboru Sudet snažili rozšířit tehdejší silnici.

Současné problémy se datují do let 2009 a 2010, kdy na silnici spadly dva bloky. Následovala úplná uzávěra silnice i pro pěší, která vesnici prakticky rozdělila - u hranic bydlí několik rodin, které musely jezdit do Čech objížďkou dlouhou přes 50 kilometrů.

Situaci aspoň provizorně vyřešila čidla, která při dalším pohybu skály rozsvítí semafor a auta dál nepustí.

Škoda za pět milionů

Turistické letovisko ale má se skálou pořád problémy. Němečtí turisté se pod skálou bojí jezdit, a tak se ve Hřensku propadly tržby hoteliérům, restauracím i obci, která provozuje vyhlášené plavby v soutěskách na řece Kamenici.

"Odhadujeme, že za tu dobu vznikla jen na tržbách ze soutěsek škoda okolo pěti milionů korun," řekl starosta obce Jan Havel. Propad tržeb v soukromém sektoru si odhadnout ani netroufá.

Řešení by mělo přijít až teď. "Už se na tom pracuje, 21. srpna došlo k předání staveniště. Doufáme, že do konce listopadu by mělo být odstraněno to dopadové lože, tedy pokud se nestane nic neočekávaného," řekl ředitel Správy NP České Švýcarsko Pavel Benda.

Skála jako trofej

Nestabilní část pískovcového masivu by měla být připoutána k těm stabilnějším železnými kotvami.

"Mělo by to být už stabilní, je to projektováno na řádově stovky let," dodal Benda. Největší kus skály si správa parku vezme jako trofej před svou budovu v Krásné Lípě.

Potřebné peníze dodá především Státní fond životního prostředí, desetiprocentní část zaplatí ministerstvo dopravy.

Předcházel tomu komplikovaný spor státních úřadů - podle jednoho zákona totiž odpovídá za skálu provozovatel silnice, podle druhého zase národní park.

Případ řešil i soud, nakonec ale zvítězil kompromis a resorty se dohodly.

 

Právě se děje

Další zprávy