Velemín - Hodně zlostných projevů si vyslechli krajští úředníci, kteří vyrazili do Velemína na Litoměřicku diskutovat s místními obyvateli.
Nemířily ale na jejich hlavu, nýbrž na adresu ekologických aktivistů, kteří podle nich nesou hlavní díl viny za průtahy v dostavbě dálnice D8.
Hlavní díl výčitek mířil na adresu aktivisty Miroslava Patrika, který nedorazil, stejně jako pozvaný ministr dopravy Vít Bárta (VV). Oba jsme měli jednání, řekl ČTK Patrik.
10 000 aut denně pod okny
Dostavba dálnice je pro místní velké téma. Už hotová dálnice na obou stranách Českého středohoří přivedla do obcí v oblasti hustý dopravní proud, který se jen velmi ztěžka probíjí po nevyhovujících silnicích.
Po každé ze dvou nejpoužívanějších objízdných tras jezdí přes 10 000 aut denně a řešení je v nedohlednu. Stát sice dostavbu dálnice nezastavil, ale odložil termín jejího dokončení. Podle posledních odhadů nebude hotova dřív než v roce 2013.
"Už jsme na tom fakt špatně psychicky. Vím, že vy za to nemůžete, ale proč to nevidí páni nahoře? A pan Patrik? Kde vlastně je?" křičela jedna z místních obyvatelek do pléna, v němž seděli krom zástupců Ředitelství silnic a dálnic i krajští úředníci i s hejtmankou Janou Vaňhovou.
Kraj jim dnes prezentoval výsledky svého měření škodlivin z první poloviny srpna, které prokázaly i za výborných rozptylových podmínek překročení některých emisních limitů.
Stromky, zvířátka a broučci proti D8
Předseda hnutí Děti země Miroslav Patrik, který proti dostavbě dálnice dlouhodobě bojuje a teď se stal i poradcem ministra Bárty, u jednání sice nebyl, jeho jméno znělo ale vůbec nejčastěji.
"Za nás za všechny bych mu řekl svoje. Oddaloval dálnici nejdřív stromkem, pak různými zvířátky a broučky. Za tu dobu, o kterou to zablokoval, mohlo být hotovo," hněval se další z diskutujících obyvatel Velemína.
Předseda občanského sdružení Děti Země Miroslav Patrik je patrně nejradikálnějším českým ekologickým aktivistou. Už 15 let se svým občanským sdružením blokuje dostavbu dálnice D8 přes České středohoří. Ministrovi dopravy má Patrik radit, jak se podobným průtahům při dopravních stavbách vyhnout.