Vlak mimo koleje: Strojvedoucí si toho nemusel všimnout

Markéta Žižková
21. 5. 2012 18:36
Škoda se šplhá až ke 110 milionům korun, jde o jednu z nejdražších nehod
Vlak poničil 3,5 kilometru tratě.
Vlak poničil 3,5 kilometru tratě. | Foto: Drážní inspekce

Mělník - Vykolejení nákladního vlaku s uhlím u Liběchova na Mělnicku se do historie zapíše jako jedna z nejdražších, možná dokonce nejnákladnější železniční nehoda v Česku.

Škoda se podle odhadů může vyšplhat až na rekordních 110 milionů korun.

Důvodem vysoké částky je podle Pavla Hally ze Správy železniční dopravní cesty fakt, že souprava pokračovala s několika vykolejenými vagony po své trase ještě zhruba 3 kilometry, a poničila tak velmi dlouhý úsek tratě. Nehodu zřejmě způsobila závada na vlaku.

Podle Martina Drápala z Drážní inspekce si přitom strojvedoucí vykolejených vagonů vůbec nemusel všimnout. Potvrzuje to i Halla: "Naložený nákladní vlak je kolos, navíc jel potmě. Strojvedoucí nemohl zjistit, zda jsou všechny vagony na kolejích."

Soupravu zastavilo až křížení kolejí na zastávce v Liběchově.

Tak dlouhý úsek je výjimečný

Na poničené trati bude nyní potřeba opravit pět sloupců trakčního vedení i jejich základy, pražce nebo například pobořené výhybky. Pokud se navíc při defektoskopii prokáže, že jsou poškozené i kolejnice, bude nutná jejich výměna. Poté by se škoda opravdu vyšplhala až na 110 milionů korun.

"Je naprosto výjimečné, že by vykolejení vlaku poničilo tak dlouhý úsek, většinou se jedná o mnohem kratší vzdálenosti," vysvětlil Halla.

Kdo mnohamilionovou škodu zaplatí, zatím není jasné. "Pokud se prokáže, že příčinou nehody byla závada na vlaku, bude platit dopravce. Ten je na podobné případy zřejmě pojištěný," upřesnil Halla.

Podobná nehoda, ale s výrazně nižší škodou, se odehrála v březnu 2010, kdy mezi Prackovicemi a Lovosicemi poničil nákladní vlak zhruba dva kilometry tratě. Škoda se tehdy vyšplhala na 32 milionů korun. Příčinou nehody byla také závada na vlaku, konkrétně ukroucený čep nápravy.

 

Právě se děje

Další zprávy