Středočeský kraj podá stížnost kvůli pražskému letišti

ČTK ČTK
23. 8. 2013 12:54
Soud podle kraje znemožnil vybudování nové ranveje.
Foto: Vojtěch Marek

Praha - Středočeský kraj podá kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu kvůli rozvoji pražského letiště Václava Havla.

Krajský soud podle něj znemožnil vybudování nové ranveje, když zamítl další výstavbu na rozvojové ploše letiště. Hejtmanství s tím nesouhlasí, současná kapacita přistávacích drah je podle něj nedostatečná, informovala mluvčí kraje Nicole Mertinová.

Podle hejtmana Josefa Řiháka (ČSSD) soud zamítl vymezení plochy pro rozvoj letiště. "Toto rozvojové území pražského letiště se nachází na sever od současné hlavní přistávací a startovací plochy a částečně již zasahuje na území Středočeského kraje," upozornil hejtman, podle nějž má rozvojová plocha celostátní význam.

Krajští radní proto budou v pondělí jednat o podání stížnosti k Nejvyššímu soudu, na který se nedávno obrátili i kvůli zrušení návrhu středočeského úseku dálnice D3. Podle Řiháka byly v obou případech důvody zamítavého rozhodnutí obdobné, a to nedostatečné vyhodnocení některých vlivů včetně vlivu na zdraví obyvatel.

"S hodnocením Krajského soudu v Praze, který svým rozhodnutím výstavbu na rozvojové ploše ruzyňského letiště zastavil, nemůže Středočeský kraj souhlasit. Jsme přesvědčeni, že Zásady územního rozvoje Středočeského kraje byly zpracovány v souladu se správními předpisy," uvedl Řihák.

Mluvčí ruzyňského letiště Eva Krejčí podotkla, že letiště není účastníkem řízení, situaci ale sleduje. "Projekt paralelní dráhy pokračuje podle harmonogramu, v současné době připravujeme dokumentaci potřebnou pro územní rozhodnutí," řekla Krejčí ČTK. Podle dřívějších informací by nová dráha mohla být zprovozněna v roce 2018 nebo 2019.

Letiště Václava Havla v Praze má nyní pro starty a přistávání letadel dvě plochy. Hlavní dráha je vedena východozápadním směrem. Letecký provoz nejvíce vnímají obyvatelé obcí Horoměřice a Jeneč, nad jejichž území vede hlavní koridor.

Řihák: Kapacita je nedostatečná

Záložní dráha má přibližně severojižní směr a letecký provoz na ní je veden nad hustě obydlenými pražskými čtvrtěmi Stodůlky, Řepy a Motol. Třetí přistávací a startovací dráha by měla kopírovat hlavní dráhu a měla by vést v jejím těsném sousedství.

Podle Řiháka je kapacita přistávacích drah letiště nedostatečná, což je patrné zejména nyní, kdy se hlavní dráha modernizuje a veškerý provoz je veden na záložní ploše.

"Pokud má i v budoucnu Praha zůstat důležitým leteckým terminálem, pak máme v zásadě jen dvě možnosti - buď vybudovat třetí startovací plochu na Ruzyni, nebo umožnit převedení na civilní provoz letiště ve Vodochodech. Středočeský kraj podporuje první variantu," uzavřel Řihák.

 

Právě se děje

Další zprávy