Střední Čechy schválily kasační stížnost kvůli letišti

ČTK ČTK
26. 8. 2013 14:06
Krajský soud podle radních ohrozil výstavbu nové ranveje na pražském letišti.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Praha - Středočeští radní schválili podání kasační stížnosti k Nejvyššímu správnímu soudu kvůli rozvoji pražského letiště Václava Havla.

Krajský soud podle nich zastavil přípravu výstavby nové ranveje, když nedávno zrušil Zásady územního rozvoje Středočeského kraje v části, jež se týkala letiště. 

Oznámila to mluvčí hejtmanství Nicole Mertinová. Kraj výstavbu paralelní dráhy podporuje, současná kapacita letiště podle něj není dostatečná.

Výstavba ranveje není zatím v ohrožení

Výstavba ale nemusí být podle dostupných informací ohrožena, protože nejde o akci plánovanou v bezprostřední budoucnosti.

Podle dřívějších zpráv by nová dráha mohla být zprovozněna v roce 2018 nebo 2019. Pokud by Nejvyšší správní soud kasační stížnosti nevyhověl, kraj by teoreticky měl čas na přepracování dokumentace.

Podle soudu kraj v územně plánovací dokumentaci, kterou napadli odpůrci stavby z okolních obcí, dostatečně nevyhodnotil takzvané kumulativní a synergické vlivy, tedy dopad na životní prostředí a veřejné zdraví.

Hejtmanství nesouhlasí

K podobnému závěru nedávno dospěl i v případě návrhu středočeského úseku dálnice D3, na což ale kraj rovněž zareagoval kasační stížností.

Hejtmanství s verdiktem nesouhlasí. "Odbor regionálního rozvoje Krajského úřadu Středočeského kraje jako pořizovatel Zásad územního rozvoje Středočeského kraje zastává názor, že rozsudek Krajského soudu v Praze je nesprávný a nepřezkoumatelný," uvedl hejtman Josef Řihák (ČSSD).

Poukázal na to, že letiště má celostátní význam, a kraj se proto řídil dokumentem Politika územního rozvoje 2008 České republiky.

Letiště Václava Havla v Praze má nyní pro starty a přistávání letadel dvě plochy. Hlavní dráha je vedena východozápadním směrem. Letecký provoz nejvíce vnímají obyvatelé obcí Horoměřice a Jeneč, nad jejichž územím vede hlavní koridor.

Záložní dráha má přibližně severojižní směr a letecký provoz na ní je veden nad hustě obydlenými pražskými čtvrtěmi Stodůlky, Řepy a Motol. Třetí přistávací a startovací dráha by měla kopírovat hlavní dráhu a měla by vést v jejím těsném sousedství.

Rozvojové území pražského letiště leží severně od hlavní přistávací a startovací plochy a částečně již zasahuje na území středních Čech.

 

Právě se děje

Další zprávy