Praha - Středočeští radní schválili podání kasační stížnosti k Nejvyššímu správnímu soudu kvůli rozvoji pražského letiště Václava Havla.
Krajský soud podle nich zastavil přípravu výstavby nové ranveje, když nedávno zrušil Zásady územního rozvoje Středočeského kraje v části, jež se týkala letiště.
Oznámila to mluvčí hejtmanství Nicole Mertinová. Kraj výstavbu paralelní dráhy podporuje, současná kapacita letiště podle něj není dostatečná.
Výstavba ranveje není zatím v ohrožení
Výstavba ale nemusí být podle dostupných informací ohrožena, protože nejde o akci plánovanou v bezprostřední budoucnosti.
Podle dřívějších zpráv by nová dráha mohla být zprovozněna v roce 2018 nebo 2019. Pokud by Nejvyšší správní soud kasační stížnosti nevyhověl, kraj by teoreticky měl čas na přepracování dokumentace.
Podle soudu kraj v územně plánovací dokumentaci, kterou napadli odpůrci stavby z okolních obcí, dostatečně nevyhodnotil takzvané kumulativní a synergické vlivy, tedy dopad na životní prostředí a veřejné zdraví.
Hejtmanství nesouhlasí
K podobnému závěru nedávno dospěl i v případě návrhu středočeského úseku dálnice D3, na což ale kraj rovněž zareagoval kasační stížností.
Hejtmanství s verdiktem nesouhlasí. "Odbor regionálního rozvoje Krajského úřadu Středočeského kraje jako pořizovatel Zásad územního rozvoje Středočeského kraje zastává názor, že rozsudek Krajského soudu v Praze je nesprávný a nepřezkoumatelný," uvedl hejtman Josef Řihák (ČSSD).
Poukázal na to, že letiště má celostátní význam, a kraj se proto řídil dokumentem Politika územního rozvoje 2008 České republiky.
Letiště Václava Havla v Praze má nyní pro starty a přistávání letadel dvě plochy. Hlavní dráha je vedena východozápadním směrem. Letecký provoz nejvíce vnímají obyvatelé obcí Horoměřice a Jeneč, nad jejichž územím vede hlavní koridor.
Záložní dráha má přibližně severojižní směr a letecký provoz na ní je veden nad hustě obydlenými pražskými čtvrtěmi Stodůlky, Řepy a Motol. Třetí přistávací a startovací dráha by měla kopírovat hlavní dráhu a měla by vést v jejím těsném sousedství.
Rozvojové území pražského letiště leží severně od hlavní přistávací a startovací plochy a částečně již zasahuje na území středních Čech.