Praha - Stát se definitivně rozhodl vést středočeskou část dálnice D3 v takzvané západní variantě, tedy přes Posázaví.
Už byl vypsán tendr na projektování tohoto úseku, píše ve středečním vydání deník E15.
Nejprve schválilo na začátku roku západní variantu ministerstvo životního prostředí (MŽP). Územní rozhodnutí bude ale podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vydáno nejdříve v roce 2015, pak bude teprve následovat výkup pozemků.
D3 má v budoucnu spojit Prahu přes České Budějovice a Tábor s Rakouskem.
"Ředitelství silnic a dálnic definitivně přistupuje k pokračování investiční přípravy dálnice D3 pouze v západní variantě," řekla deníku mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.
Vítěz tendru, vypsaného nyní na projektování D3 v úseku od Pražského okruhu k Václavicím nedaleko Benešova, bude muset mimo jiné vytvořit dokumentaci pro územní rozhodnutí, stavební povolení a zadání stavby, připravit výkup pozemků a bude stavbu dozorovat.
Hodnota zakázky činí zhruba 300 milionů korun, píše E15.
Menší dopad na zdraví obyvatel
Šedesátikilometrová západní varianta středočeské části dálnice D3 vede přes Jesenici, Psáry, Heřmanice a Mezno.
MŽP na začátku letošního roku vydalo pro tuto trasu kladné stanovisko EIA, čímž uznalo, že je vyhovující z hlediska dopadů na životní prostředí.
Pro ministerstvo je přijatelnější než východní varianta vedoucí přes Říčany a Benešov, protože bude mít menší dopad na zdraví obyvatel okolních obcí. Získání kladného posudku je nezbytné pro zahájení územního řízení o umístění stavby.
Trasu přes Posázaví vyhodnotila jako nejvýhodnější před několika lety i expertní komise ČVUT.
Obrazem: Projeďte se virtuální dálnicí D3 přes Sázavu:
Představitelé obcí v okolí plánované trasy dálnice ale se stavbou nesouhlasí. "Je to politické rozhodnutí. Z pohledu životního prostředí to nemůže vyjít," řekl již dříve Jiří Macák ze zájmového sdružení obcí Klid.
Sdružení vadí, že stát dává přednost turisticky atraktivnímu Posázaví před alternativní trasou, která by vedla průmyslovou zástavbou.
Má také obavy, že kolem dálnice nekontrolovatelně porostou logistická a nákupní centra, která zdevastují poslední zbytky přírody.
Obrazem: Alternativní trasa dálnice D3 do jižních Čech:
Ministerstvo dopravy už na konci března vypsalo výběrová řízení na stavbu úseků dálnice D3 mezi Úsilným a Borkem na Českobudějovicku a mezi Veselím nad Lužnicí na Táborsku a Bošilcem na Českobudějovicku.
Budování těchto úseků dálnice by mohlo začít letos na podzim. Náklady na celou dostavbu D3 mezi Prahou a hraničním přechodem Dolní Dvořiště na Českokrumlovsku se odhadují asi na 50 miliard korun.