Brno - Nejvyšší správní soud (NSS) zrušil část koridoru na území Prahy vysokorychlostní železniční tratě Praha-Brno-Vídeň. Soud vyhověl městské části Běchovice, přes kterou měla vést. Přesné odůvodnění rozsudku zatím NSS nezveřejnil.
Stavba koridoru se plánuje v příštích letech. Běchovice se podle advokáta Ondřeje Tošnera bály především hluku.
"Pokud by se postavilo v Běchovicích vše, s čím počítají zásady územního rozvoje, byly by ze tří stran obklopeny relativně silnými zdroji hluku," řekl Tošner. Podle něj zásady územního rozvoje neřešily, jak se tak velkému hluku vyhnout.
Nejvyšší správní soud zdůraznil, že zrušil pouze část koridoru na území Prahy a ne celou trať.
"Navrhovatelé uspěli s námitkami, že tento záměr nebyl dostatečně posouzen z hlediska vlivu na životní prostředí, nebyly vyhodnoceny jeho synergické a kumulativní vlivy, nebyly vyhodnoceny varianty vedení koridoru," řekla mluvčí soudu Petra Lavická.
Praha začne na podzim připravovat další aktualizaci zásad územního rozvoje, kde se chce vypořádat s rozhodnutím soudu.
"Projednávání bude trvat několik měsíců. Předpokládáme, že aktualizace zásad bude schválena ve třetím čtvrtletí příštího roku," uvedl náměstek primátora pro územní plán Josef Nosek (ODS).
Nejvyšší správní soud zasahoval do územního rozvoje hlavního města už několikrát. Na začátku letošního roku nechal vymazat návrh trasy pražského okruhu v úseku Běchovice - D1 a Březiněves až Horní Počernice. Návrh byl podle soudu schválen nezákonně. Kromě jiného kvůli špatnému vyhodnocení vlivu stavby na životní prostředí.
V květnu roku 2010 zakázal z podobných důvodů část trasy okruhu mezi Ruzyní a Březiněvsí. Letos v únoru pak zrušil část, která se vztahovala k letišti v Ruzyni a plánované nové vzletové a přistávací dráze.
Pondělní verdikt má podle Lavické stejné odůvodnění jako rozhodnutí o silničním okruhu.
"Devátý senát NSS dospěl k závěru, že posouzení záměru vysokorychlostní trati v zásadách územního rozvoje hlavního města Prahy trpí stejnými nedostatky, jako část silničního okruhu, která byla předmětem rozhodování sedmého senátu," uvedla Lavická.
V nejbližší době se stavět nebude
Koridor, který nyní soud zrušil, měl procházet západní částí Klánovického lesa a městskými částmi Běchovice a Klásnovice. Území je zahrnuto v seznamu evropsky významných lokalit Natura 2000.
Koridor by ze stanice Praha-Běchovice vedl severovýchodním směrem k hranicím Prahy a souběžně by navazoval na dálnici D11.
Advokát Ondřej Tošner zároveň připouští, že nové rozhodnutí soudu zatím nemá přímý dopad, protože na nové vysokorychlostní tratě chybí v České republice peníze. České dráhy upozorňují, že kvůli chybějící infrastruktuře může Českou republiku evropská síť vysokorychlostních železnic dokonce obejít.