Praha – Provoz tunelového komplexu Blanka vyjde Prahu měsíčně asi na 20 milionů korun. Řekli to náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) a Alexandr Butovič, ředitel společnosti Satra, která pro město tunel provozuje. Blanka byla otevřena loni 19. září a dosud jí projelo na 30 milionů aut. Náklady na kontroverzní stavbu vyšplhaly na 43 miliard korun.
"Náklady na provoz tunelu bez energií jsou 16 milionů korun měsíčně. V ostrém provozu poklesnou, protože již nebude třeba vykonávat některé činnosti," řekl Dolínek. Náklady na energie jsou ročně asi 50 milionů korun, tedy zhruba čtyři miliony měsíčně.
Blanku tvoří Bubenečský, Dejvický a Brusnický tunel. Rekordní počet aut v jeden den padl letos 12. července, kdy Technická správa komunikací (TSK) napočítala v Brusnickém tunelu 94 500 vozů. Podle Dolínka a Butoviče během ročního provozu nenastaly vážné technické či technologické problémy.
Sedmičce pomohla, v Praze 6 se tvoří kolony
V souvislosti s otevřením stavby klesl provoz v ulici Milady Horákové, Argentinské, Veletržní, na nábřeží Kapitána Jaroše v Praze 7 a na Nuselském mostě. Zhoršil se naopak v ulici Jugoslávských partyzánů nebo v Patočkově a v oblasti kolem Vítězného náměstí. Řidiči také častěji využívají tunel Mrázovka a Strahovský tunel, které na Blanku bezprostředně navazují. Podle údajů TSK je v tunelovém komplexu o 72 procent nižší nehodovost, než bývala ve stejných úsecích na povrchu.
Blanka způsobila problémy zejména u výjezdu na Prašném mostě a na Vítězném náměstí v Praze 6. Radnice si na zhoršenou dopravní situaci stěžuje řadu měsíců. Starosta Ondřej Kolář (TOP 09) minulý týden vyzval magistrát ke splnění několika opatření, mimo jiné k uzavření výjezdu na Prašném mostě.
Potíže má Praha 6 také v Patočkově ulici. Nárůst počtu vozů postihl také ulici V Holešovičkách na Praze 8, kde vzrostl po otevření tunelu o 16 tisíc aut denně. Radnice proto po městu požaduje, aby byla ulice zahloubena nebo aby vedla tunelem.
Satra musí do konce letošního roku vypracovat několik dokumentů, například předložit výsledky měření hluku a emisí. Teprve pak bude moci komplex fungovat v běžném, nikoli zkušebním režimu. Změna se samotného fungování tunelu nedotkne, jde o právní úkon. Zkušební provoz si vynutilo řízení, v kterém Praha získávala stavební povolení.
Podle Dolínka musí město pokračovat v dostavbě dalších návazných staveb. Vnitřní okruh by měl od Blanky pokračovat Povltavskou směrem do Malešic.