Provoz Blanky vyjde Prahu na 20 milionů měsíčně. Náklady klesnou, slibuje Dolínek

ČTK ČTK
16. 9. 2016 14:23
Bezmála čtvrt miliardy korun stál roční provoz tunelového komplexu Blanka. Jen náklady na energie jsou ročně asi 50 milionů korun. Podle náměstka primátorky Petra Dolínka, ale náklady při ostrém provozu klesnou. Běžný provoz bude zahájen, až společnost Satra, která tunel provozuje, předloží výsledky měření hluku a emisí. Ve stavbě Blanky, která vyšla na více než 40 miliard korun, by Praha podle Dolínka měla pokračovat. Vnitřní okruh by měl od Blanky pokračovat Povltavskou směrem do Malešic, dodal.
(Ilustrační foto)
(Ilustrační foto) | Foto: Radek Pecák

Praha – Provoz tunelového komplexu Blanka vyjde Prahu měsíčně asi na 20 milionů korun. Řekli to náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) a Alexandr Butovič, ředitel společnosti Satra, která pro město tunel provozuje. Blanka byla otevřena loni 19. září a dosud jí projelo na 30 milionů aut. Náklady na kontroverzní stavbu vyšplhaly na 43 miliard korun.

"Náklady na provoz tunelu bez energií jsou 16 milionů korun měsíčně. V ostrém provozu poklesnou, protože již nebude třeba vykonávat některé činnosti," řekl Dolínek. Náklady na energie jsou ročně asi 50 milionů korun, tedy zhruba čtyři miliony měsíčně.

Blanku tvoří Bubenečský, Dejvický a Brusnický tunel. Rekordní počet aut v jeden den padl letos 12. července, kdy Technická správa komunikací (TSK) napočítala v Brusnickém tunelu 94 500 vozů. Podle Dolínka a Butoviče během ročního provozu nenastaly vážné technické či technologické problémy.

Sedmičce pomohla, v Praze 6 se tvoří kolony

V souvislosti s otevřením stavby klesl provoz v ulici Milady Horákové, Argentinské, Veletržní, na nábřeží Kapitána Jaroše v Praze 7 a na Nuselském mostě. Zhoršil se naopak v ulici Jugoslávských partyzánů nebo v Patočkově a v oblasti kolem Vítězného náměstí. Řidiči také častěji využívají tunel Mrázovka a Strahovský tunel, které na Blanku bezprostředně navazují. Podle údajů TSK je v tunelovém komplexu o 72 procent nižší nehodovost, než bývala ve stejných úsecích na povrchu.

Blanka způsobila problémy zejména u výjezdu na Prašném mostě a na Vítězném náměstí v Praze 6. Radnice si na zhoršenou dopravní situaci stěžuje řadu měsíců. Starosta Ondřej Kolář (TOP 09) minulý týden vyzval magistrát ke splnění několika opatření, mimo jiné k uzavření výjezdu na Prašném mostě.

Potíže má Praha 6 také v Patočkově ulici. Nárůst počtu vozů postihl také ulici V Holešovičkách na Praze 8, kde vzrostl po otevření tunelu o 16 tisíc aut denně. Radnice proto po městu požaduje, aby byla ulice zahloubena nebo aby vedla tunelem.

Satra musí do konce letošního roku vypracovat několik dokumentů, například předložit výsledky měření hluku a emisí. Teprve pak bude moci komplex fungovat v běžném, nikoli zkušebním režimu. Změna se samotného fungování tunelu nedotkne, jde o právní úkon. Zkušební provoz si vynutilo řízení, v kterém Praha získávala stavební povolení.

Podle Dolínka musí město pokračovat v dostavbě dalších návazných staveb. Vnitřní okruh by měl od Blanky pokračovat Povltavskou směrem do Malešic.

 

Právě se děje

Další zprávy