Praha - Pražští radní odsouhlasili výstavbu první etapy metra D z Pankráce do Písnice. Hlavní město preferuje variantu, která počítá s odbočkou ve stanici Pankrác.
"Byla schválena varianta metra D s odbočkou na Pankráci," potvrdila mluvčí magistrátu Tereza Králová. Stavba má vyjít na necelých 25 miliard korun.
"Pro definitivní rozhodnutí ještě zpracujeme finanční harmonogram výstavby v členění na očekávané cizí zdroje a dopady do rozpočtu hlavního města Prahy," dodal radní pro dopravu Jiří Pařízek.
Radní chtějí na projekt získat peníze z evropských fondů, sama totiž na zaplacení výstavby nemá peníze.
Právě na získání evropské dotace záleží, kdy se se stavbou začne a kdy se cestující poprvé projedou novou trasou. Pokud by Praha získala peníze hned příští rok, mohlo by to být v roce 2022.
Praha původně uvažovala o tom, že by na Pankráci vybudovala přestupní stanici, ta by ale vyšla dráž. Kromě vyšší ceny samotné stanice by bylo nutné nakoupit nové vozy.
"Ušetříme značné finanční prostředky. Nebudeme potřebovat cirka 8-10 miliard jednak na stanici metra Pankrác, která by byla realizována izolovaně na trase metra D, jednak na depo v Písnici, ale i na nové vozy metra," komentoval výhody odbočky šéf investičního rozvoje pražského dopravního podniku David Dohnal.
Na lince C se prodlouží intervaly
Pro cestující však varianta s odbočkou bude znamenat delší čekání. Jeden ze tří spojů metra C ve špičce totiž nepojede na Háje, ale zamíří po trase metra D do Písnice. Cestující by se však podle dopravního podniku neměli mačkat, protože část lidí se přelije na novou trasu.
"90 % cestujících vystupujících a nastupujících na stanici metra Kačerov jsou lidé, kteří přestupují na autobus. I na Budějovické je podíl cestujících přestupujících z autobusů od jihu ze satelitních městeček nemalý," popsal Dohnal.
Více než deset kilometrů dlouhá trasa má obsloužit právě sídliště na jihu města, kam se nyní cestující dostávají pomocí povrchové dopravy. Jde o oblast Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice.
Takto má vypadat metro D, podívejte se:
Kromě úseku od Pankráce na jih se v budoucnu počítá s trasou mezi náměstím Míru a Pankrácí. V tu chvíli už by bylo vybudování přestupní stanice na Pankráci nezbytností. Ve výsledku tak varianta větve vyjde o něco dráž, než kdyby se přestupní stanice stavěla rovnou.
Praze ale v napjatém rozpočtu pomůže i odložení platby o několik let. Kromě toho je výhodné mít na křížení linek zároveň přestupní stanici i větev. Celá trasa metra D by měla stát 43 miliard korun.
Roční provozní náklady úseku Pankrác - Písnice by byly podle odhadu 337 milionů korun. Město na přípravu trasy vydalo k 31. srpnu celkem 513 milionů korun, pro letošek má uzavřeny smlouvy na práce za 151 milionů.