Pražský Veleslavín bojuje proti dočasnému terminálu

Domácí Domácí
6. 12. 2012 9:14
Podle občanského sdružení Vokovice k životu se v místě zhorší životní prostředí
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Obyvatelům Prahy 6 se nelíbí plánovaná výstavba terminálu Veleslavín, který by měl propojit centrum s letištěm.

Ten má být provizorním řešením plánu prodloužení pražského metra A.

Podle občanského sdružení Vokovice k životu je však projekt nehospodárný, v místě navíc zhorší životní prostředí.

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) původně plánoval dovést metro až na letiště v Ruzyni, ale kvůli nedostatku peněz trasu zkrátila. Zastávka Dlouhá Míle tak z plánu vypadla.

Trasa má proto končit právě ve Veleslavíně, kde má vzniknout kontroverzní projekt terminál Veleslavín, proti jehož vzniku nyní obyvatelé protestují.

Horší životní prostředí

Na celý projekt chtěla Praha získat osmimiliardovou dotaci od EU. Ta ale v květnu dotaci pozastavila, vadilo jí porušení podmínek.

Mezi ně totiž patřilo vybudování záchytných parkovišť a právě autobusového Terminálu Dlouhá Míle stranou bytové zástavby. DPP proto přišel s náhradním řešením.

"V červenci 2012 DPP a pražský magistrát ve snaze uvolnit evropské peníze naplánovaly bez diskuse s veřejností přesun terminálu do Veleslavína, tedy do hustě zastavěné oblasti v těsné blízkosti bytových domů, školy a školky," upozorňuje Jiří John, člen sdružení.

Součástí terminálu má být parkoviště, obchodní i administrativní centrum. "Terminál Veleslavín by se tak stal jednou z největších křižovatek v Praze, kumulací metra, vlakové, tramvajové a autobusové dopravy," dodává.

Platformě třiadvaceti občanských sdružení Prahy 6 tak vadí především zhoršení životního prostředí Vokovic a Veleslavína. Podle Johna jsou navíc studie vlivu na životní prostředí původního projektu a náhradního řešení v rozporu.

Nový terminál je dražší

Sdružení vadí také plýtvání veřejným prostředky na stavbu, která je jen dočasná. Terminál Veleslavín má totiž stát 1,3 miliardy korun, což je o 800 milionů víc než původní Terminál Dlouhá míle.

Za jediné rozumné řešení považují sdružení původní plán, tedy zprovoznění nového úseku metra "až v návaznosti na realizaci a zahájení provozu autobusového terminálu a parkoviště P+R na Dlouhé Míli a rychlodráhy Praha-Kladno".

Tak by mělo nové metro vypadat:

O návrhu změny územního plánu ve Vokovicích bude po 27. prosinci jednat pražský magistrát.

Stavba metra bude stát podle cenové úrovně z roku 2008 zhruba 19 miliard korun. Na část výstavby si podnik půjčí také od Evropské investiční banky (EIB).

Nový úsek metra bude měřit přes šest kilometrů a má být zprovozněn v roce 2014. Jeho součástí mají být čtyři nové stanice: Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol.

 

Právě se děje

Další zprávy