Praha - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce změnit územní a stavební povolení na už hotovou jihozápadní část pražského okruhu, aby mohl být zprovozněn nájezd u Dolních Břežan.
Žádost o změnu zveřejnil pražský magistrát na své úřední desce. Podle platného povolení totiž neni možné nájezd zprůjezdnit bez obchvatu Písnice, který se ale dosud nezačal stavět.
Se zprovozněním nájezdu nesouhlasí pražská Libuš. Starosta Jiří Koubek (TOP 09) se obává, že by se v obci zvýšil automobilový provoz.
Po jihozápadní části pražského okruhu mezi brněnskou D1 a plzeňskou D5 mohou řidiči jezdit od září 2010, dosud ale nemůžou využívat mimoúrovňovou křižovatku, která okruh propojuje se silnicí mezi pražskou Písnicí a středočeskými Dolními Břežany.
Praha nemá na obchvat ještě ani všechna povolení
Křižovatka byla postavena současně s okruhem, vjezd na ni ale blokují zátarasy. Řidiči tak mohou na okruh najet buď ze Strakonické ulice v Lahovicích, nebo až u Jesenice.
Podmínkou zprovoznění křižovatky je totiž výstavba východního obchvatu Písnice. Problém je ale v tom, že investorem obchvatu není ŘSD, ale hlavní město. A to zatím nemá na stavbu ani všechna potřebná povolení.
Výstavba by si navíc zřejmě vyžádala náklady v řádech stamilionů korun. ŘSD proto požádalo o takzvanou změnu stavby před dokončením, která by z povolení podmínku požadující obchvat Písnice vyjmula.
"Od uvedení do provozu začala běžet záruční lhůta v délce 36 měsíců, v níž je třeba ověřit kvalitu provedení stavebních prací a funkčnost všech systémů příslušenství komunikace. To však nelze provést na objektech, které nejsou provozovány," uvádí ŘSD v dopise adresovaném pražské Libuši.
Náklady na nezprovozněné části nájezdu činily asi 54,7 milionu korun. "Náklady na případné závady v pozáruční době by se musely hradit ze státních prostředků," uvedlo ŘSD.
Se zprovozněním nájezdu ale nesouhlasí pražská Libuš, jejíž součástí je území Písnice. "Otevření křižovatky by pomohlo lepší dopravní obslužnosti středočeských obcí, ale zhoršilo by dopravní zatížení Písnice a Cholupic, neboť tento nájezd na okruh by byl prvním na pravém břehu Vltavy a začali by jej využívat obyvatelé Prahy, kteří dnes volí cestu například přes Jižní spojku či Vídeňskou ulici," řekl starosta Libuše Jiří Koubek.
Nová část pražského okruhu dosud funguje ve zkušebním provozu, který by měl skončit na konci letošního roku. ŘSD by podle dopisu chtělo problém s nefungujícím nájezdem vyřešit právě do konce roku. Podle Koubka je ale možné zkušební provoz prodloužit.
Jižní části pražského okruhu chybí od zprovoznění také nájezd u Komořan, který by měla rovněž postavit Praha.