Praha - Šest miliard korun si chce půjčit Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP). Potřebuje je na investice do konce roku 2013.
Dozorčí rada v pondělí managementu podniku doporučila, aby peníze získal formou směnky. Další možností může být podle předsedy dozorčí rady Miloslava Ludvíka (ČSSD) úvěr.
Podle něj podnik letos potřebuje na investice asi 1,2 miliardy korun, v dalších dvou letech pak dalších asi 4,8 miliardy korun. Podle Ludvíka tato částka zahrnuje náklady na dostavbu metra A, metro D, nové tramvaje a autobusy i na rekonstrukce tramvajových tratí.
Dozorčí rada managementu doporučila vydání směnky, podle Ludvíka se totiž nemusí soutěžit, a proto je vydání směnky rychlejší než úvěr. Jak dále uvedl, výhodnější podmínky podnik získá, pokud se za něj zaručí hlavní město. Rozdíl by mohl činit asi 80 milionů korun.
"Předpokládám, že management o tom nyní bude jednat s hlavním městem," poznamenal. O tom, zda si podnik vezme úvěr nebo vydá směnku, rozhodne vedení podniku.
Do roku 2020 by podnik potřeboval až 145 miliard
DPP si letos nechal zpracovat studii, která zmapovala, kolik peněz podnik bude v dalších letech na investice potřebovat a kde by na ně mohl vzít. Podle tohoto materiálu by podnik na své investice do roku 2020 v ideálním případě potřeboval až 145 miliard korun. Z toho by zhruba 40,7 miliardy bylo určeno na obnovu vozového parku, zbytek pak především na stavební akce. Už tento materiál doporučoval, aby se pro získání výhodnějších podmínek za podnik zaručilo hlavní město.
Pražský dopravní podnik dostal letos z městského rozpočtu na investice jen asi 250 milionů korun. Část peněz na obnovu vozového parku ale obdržel v rámci provozních nákladů. Na provoz mu město letos přidělilo celkem 10,86 miliardy korun.
DPP zatím splácí úvěr na pořízení 20 nových souprav metra pro trasu D. Za ty musí v dalších letech zaplatit ještě asi 2,5 miliardy korun.