Praha - Pražský magistrát chce s firmou Metrostav uzavřít dohodu o narovnání ohledně výstavby Trojského mostu.
Varianta, že Praha most kvůli pochybnostem o tendru odmítne převzít, v tuto chvíli nehrozí. Nezkomplikuje se tak doprava po jarním otevření tunelu Blanka, pro který je most klíčovou stavbou.
Obě strany souhlasily, že konečnou cenu stavby určí posudek, který zpracuje České vysoké učení technické (ČVUT).
Magistrát má pochybnosti o tom, zda způsob zadání Trojského mostu neodporuje zákonu o veřejných zakázkách a hlavním městě. Stavba, která měla původně stát 495 milionů, se prodražila na 1,2 miliardy.
Praha si proto nechala zpracovat právní posudky, jak s podezřelým projektem naložit. Radikálním řešením by bylo stavbu vůbec nepřevzít. To ale právníci nedoporučili.
"De facto nám řekli, že stavba je naše. Že to sice můžeme zkusit, ale neuhájili bychom to," sdělil deníku Aktuálně.cz radní pro infrastrukturu Jiří Nouza (TOP 09).
"Nejbezpečnější cesta vede přes dohodu o narovnání. Sešli jsme se se zástupci Metrostavu a na tomto postupu jsme se shodli," dodal Nouza. Konečnou dohodu by rád předložil zastupitelstvu 7. listopadu.
"Ano, můžu potvrdit, že vyjednáváme podrobnosti narovnání. Jsme rádi, že jsme dohodli způsob, jak situaci vyřešit," řekl mluvčí Metrostavu František Polák.
Převzetí několikanásobně dražší stavby není pro Prahu ideální, na druhou stranu má omezený manévrovací prostor. "Máme dražší most, než jsme chtěli. To je pravda, ale už se stalo. Staví se několik let a nikdo si až dosud nestěžoval," uvedl Nouza.
Cenu určí ČVUT
Součástí dohody má být i cena mostu, kterou do poloviny října vypočítají experti z ČVUT. Podle Nouzy by díky němu Praha mohla ušetřit. "V loňském roce už posudek zpracovávali a vyšlo jim zhruba o 50 milionů méně. Od té doby se stavba opět pohnula, takže si dovedu představit, že částka bude nižší," dodal Vávra.
Přesto není jisté, zda se most stihne dostavět do otevření Blanky na jaře příštího roku. Metrostav tvrdí, že pokud mají práce stihnout, musí se nejpozději 30. září uzavřít starý most Rámusák, po kterém jezdí tramvaj do Holešovic.
Metrostav totiž potřebuje vybudovat přeložku tramvajové trati a to bez uzavření mostu nejde. Magistrát k němu ale dosud nedal souhlas.
"Tuhle otázku budeme ještě řešit. Podle Metrostavu je to limitní termín, my se domníváme, že je možné zatím Rámusák používat a stihnout přeložku v příštím roce," myslí si Nouza.
Trojský most je jedním z řady problémů souvisejících s tunelem Blanka, které musí Praha řešit. Letos magistrát přestal proplácet faktury, protože nebylo jasné, zda práce skutečně objednal. Politici si nechali zpracovat kategorizace prací a část faktur v průběhu roku zaplatili.
Část z nich ale ještě stále řeší. Podle Poláka Praha dluží Metrostavu kolem dvou miliard korun. Rada složená ze zástupců TOP 09 je ovšem v otázkách velkých projektů velmi opatrná. Část radních totiž byla obviněna v souvislosti se zakázkou v projektu Opencard.
Stejně jako v případě tunelu Blanka radní zdědili hotový projekt, který bylo potřeba dořešit. Obviněni byli i přesto, že jejich postup posvětil právní posudek.
Trojský most poprvé ve vzduchu. Podívejte se: