Praha - Hasiči, vojáci a dobrovolníci postavili od rána v centru Prahy v rámci velkého cvičení protipovodňové zábrany v délce 900 metrů z celkem 20 kilometrů mobilních desek.
Mobilní hráze či čerpadla mohou návštěvníci hlavního města vidět na pravém břehu Vltavy od Žofína až po nemocnici Na Františku.
Pražané si akcí připomínají desáté výročí tragických povodní.
"I ty nejnižší zábrany jsou minimálně o 30 centimetrů vyšší, než byla nejvyšší hladina vody před deseti lety," řekl novinářům primátor Bohuslav Svoboda při prohlídce stavby.
Připomněl, že nová protipovodňová opatření stála čtyři miliardy, vydaly se zejména za protipovodňové stěny, zajištění kanalizační sítě a dokonalejší ochranu metra.
Podle starosty Prahy 1 Oldřicha Lomeckého se investice vyplatily, považuje je za nejlépe uložené peníze.
"Systém by měl bezporuchově vydržet 80 let," podotkl Svoboda. Kromě nových technologií má nyní hlavní město dokonalejší systém komunikace a avíz. V roce 2002 prý selhal zejména lidský faktor. Nyní lze podle primátora celý protipovodňový systém postavit do 48 hodin, podílí se na tom 360 lidí.
Podívejte se, jak vypadaly povodně v roce 2002:
Hlavní město má také pro případ povodní připraveno 28 čerpadel, umístěny jsou v Hostivaři. Novinkou je osm studní kolem stanice metra Staroměstská, ze kterých lze odvádět vodu do řeky za zábrany.
Podzemní dráha by díky nim měla při velké vodě zůstat suchá. Svoboda vysvětlil, že zatopení metra není povrchové, ale způsobují ho spodní vody.
Letošní cvičení je sledované kvůli výročí tragických záplav, není ale ojedinělé. Loni se konalo v Holešovicích, příští rok se odehraje v Karlíně.
Svoboda tvrdí, že pražský protipovodňový systém je největší a nejsofistikovanější v Evropě. Například centrum města je celé zajištěno stěnami, nechráněny zůstanou v případě povodní pouze Karlovy lázně. Podle Svobody jimi musí protéci voda proto, aby se zachránil Karlův most.
Pravý břeh řeky je uzavřen
Kvůli výstavbě protipovodňových opatření je uzavřen pravý břeh řeky. Motoristé neprojedou po Masarykově, Smetanově a Dvořákově nábřeží.
Mimo provoz jsou pro ně i některé přilehlé ulice. Podle Evy Kubátové z tiskového oddělení magistrátu však omezení nezpůsobila v dopravě žádné výrazné problémy. Nejfrekventovanější místa byla již v dopoledních hodinách otevřena.
Takto se na povodně připravuje pražské metro:
Pro veřejnost je v sobotu na Žofíně připraven doprovodný program. Lidé se budou po celý den moci zapojit do soutěží ve stavbě hrází, prohlédnou si speciální techniku a uvidí zásah integrovaného záchranného systému. Po skončení akce budou hasiči hráze do pozdních večerních hodin rozebírat.
Záplavy napachály škody za 27 miliard
Rozvodněná Vltava v srpnu před deseti lety zatopila několik čtvrtí a evakuovány byly desítky tisíc obyvatel. Pod vodou skončily stanice metra, část zoologické zahrady, voda poškodila řadu staveb a památek.
Záplavy ve městě napáchaly škody zhruba za 27 miliard korun.
Protipovodňový systém se v Praze začal připravovat v roce 1997. Tvoří jej zemní valy, betonové stěny a mobilní hrazení. Plánovaná opatření jsou v metropoli již téměř kompletně funkční, zbývá dokončit a zkolaudovat stěnu ve Velké Chuchli.
Celkově po dokončení budou dosahovat délky 19,255 kilometru, z toho 6,925 kilometru měří mobilní hráze.