Praha - Hlavní město podpoří výstavbu železniční rychlodráhy na ruzyňské letiště spíše než tramvajovou trať. Uvedl to primátor Bohuslav Svoboda.
"Co se týče tramvajové rychlodráhy, je v tom háček, že by se na ni muselo složitěji přestupovat. Proto dnes podporuji spíše vlakové spojení," konstatoval primátor.
Rychlodráha, která by propojila Prahu, letiště a Kladno, se zvažuje už několik let, nebylo na ni ale dost peněz. Železnici jako výhodnější řešení doporučila magistrátu i studie, kterou si město nechalo zpracovat minulý rok.
Kvůli zdlouhavé přípravě železniční dráhy a její vysoké ceně si město přesto nechávalo otevřené obě možnosti, tedy i tramvajovou trať. Svoboda ale tento týden uvedl, že po jednání s ministerstvem dopravy i Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) nad tramvajemi převážila železniční varianta.
Se stavbou by primátor chtěl začít do roku 2014, tedy do nových voleb do zastupitelstva. SŽDC je ale střízlivější, reálný termín začátku stavby je podle nich až v průběhu roku 2015.
Virtuální projížďka po rychlodráze Praha - Ruzyně - Kladno
Mluvčí SŽDC Tomáše Drvoty Aktuálně.cz řekl, že se v tuto chvíli připadá v úvahu zahájení rekonstrukce v úseku Praha Veleslavín - Praha Ruzyně a stavba nového spojení s letištěm Ruzyně se souběžnou rekonstrukcí železniční trati Praha Ruzyně - Kladno.
Původní návrh, kdy se mělo začít úsekem mezi Bubny a Veleslavínem, není reálný. "Vede z velké části v nových tunelech, což je v tuto chvíli ekonomicky nerealizovatelné. Proto bylo přistoupeno k přehodnocení etap a uvažuje se o zmíněném začátku prací od Veleslavína dál směrem ke Kladnu," uvedl Drvota.
Na Veleslavíně, kam se nyní prodlužuje metro, by tak vznikl frekventovaný dopravní uzel. Jenže ani tato podoba mnohokrát měněného plánu ještě nemusí být definitivní. Studie proveditelnosti bude dokončena až na konci příštího roku.
"Na základě tohoto dokumentu bude rozhodnuto, jakou variantou bude zmiňované vlakové spojení realizováno a hlavně v jakých etapách se bude stavět," dodal Drvota.
Předpokládané náklady na rekonstrukci úseku Praha Veleslavín - Kladno s přípojkou na letiště se pohybují kolem 8 miliard. Část by mohla zaplatit Evropská unie. Kromě roky zvažované rychlodráhy a tramvajové tratě se uvažovalo i o tom, že by cestující na letiště dopravovalo metro A, které se nyní prodlužuje přes Veleslavín do Motola.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Nejen železniční doprava v celé ČR.