Praha - Koncem roku začne rekonstrukce Libeňského mostu, která bude trvat přibližně dva roky a stát dvě miliardy korun. Most se rozšíří o pět metrů na celkových šestadvacet a přibude jízdní pruh. Takový je alespoň současný plán města, a pokud dojde k jeho realizaci, výrazně se zkomplikuje doprava mezi Holešovicemi a Libní. Libeňský most je totiž hlavní dopravní tepnou, která obě městské části spojuje.
Ne všichni s projektem ale souhlasí. "Neexistuje vůbec žádný důvod k tomu, aby se ten most rozšířil. Ve stanovisku Prahy 8 navíc stojí, že je to také kvůli přesunům obyvatelstva v případě ohrožení státu nebo požárů. A aniž bychom zbourali domy, Dělnická ulice ani další komunikace rozšířit nejdou," říká starosta Prahy 7 Jan Čižínský a dodává, že projekt nepočítá například s promenádou podél řeky.
"Podél řeky se musí dát chodit, ne že budou lidé nucení u mostu vystoupat nahoru, přejít silnici a zase sestoupit k řece. Navíc je úplně nesmyslné dělat na mostě zelený pás. Podle mě je na té vizualizaci jenom proto, aby zakryl zbytečnost toho rozšíření," říká.
Havarijní stav a nutná rekonstrukce
Libeňský most je už několik let v havarijním stavu a jeho rekonstrukce je nutná. Na mostě je navíc dlouhodobě snížena rychlost tramvají.
Technická správa komunikací (TSK) považuje rekonstrukci Libeňského mostu za jednu z priorit pro tento rok, protože na jeho opravu navazuje oprava Hlávkova mostu, a také kvůli objízdným trasám při rekonstrukcích.
"Koncepce uspořádání dva a dva jízdní pruhy na části mostu a šířka 26 metrů vychází z platného územního plánu, stejně jako napojení ramp na ulici Voctářovu a na tunel pod Palmovkou," říká mluvčí TSK Barbora Lišková.
Pokud by se most nerozšiřoval, ušetřilo by se podle odhadů zástupců TSK asi 170 milionů korun. K přepracování projektu však asi nedojde.
Změna projektu znamená ztrátu let
Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek řekl, že změnou projektu a přehodnocením šířky mostu by se ztratily další roky, protože by se vše muselo vrátit ke změně dokumentace.
"Do tohoto rozšíření zasahovat nemohu, protože je dané územním rozhodnutím. Praha tento most potřebuje opravit, aby se mohl následně opravit Hlávkův most," řekl Dolínek. A připomíná, že projekt zdědil magistrát z doby Pavla Béma.
Radní navíc dodává, že se snaží, aby na mostě byl jenom jeden pruh pro automobily.
"Bavíme se o tom, že se připravíme na nějakou soutěž nebo něco podobného, v níž se navrhne, co by bylo nahoře na tom mostě, aby se jasně ukázalo, že tam není prostor na rozšiřování jízdních pruhů. Most má sloužit jako lokální, a proto ho chceme vybavit tak, aby sloužil i třeba k projití se, posezení na lavičce. Když už ten most bude, aby měl i toto zázemí. Nechceme z něj udělat dopravní tepnu, která propojí dvě poměrně klidné oblasti," dodává Dolínek.
Náměstek primátorky Matěj Stropnický projekt také kritizuje a říká, že Praha nesmí pokračovat ve výstavbě starých, zbytečně naddimenzovaných a tudíž drahých projektů jen proto, že jsou připravené. "Podle mých informací navíc existuje i hotová dokumentace k pouhé rekonstrukci mostu bez rozšiřování."
"Ten projekt má vady a je možné řešit je pouze politicky. A je pravda, že to chce velkou odvahu. Projekt by ale nemusel mít takové zpoždění, kdyby si všichni sedli a pokusili se dohodnout,“ uzavírá starosta Prahy 7 Čižínský.